28 januari 2006, HSL-Zuid, aflevering 38
Bijgewerkt t/m 7 maart


In deze 38e aflevering staan per 7 maart 50 foto's en 8 korte filmpjes van:

-testritten met Siemens Taurus 1216 050-5 van de ÖBB op de HSL-Zuid
-4 gastfoto's van Riccardo F. Azzolino die hij maakte tijdens een testrit met de Taurus op 10 februari
-inspectie van de bovenleiding met de Matisa ES 504 van Infrabel op de Belgische HST (HSL4)

-meetritten door de Franse meettrein Vulcain op de Belgische HST (HSL4)

-testritten door Thalys PBKA 4305 op de HSL-Zuid  inclusief 2 filmpjes
-grensoverschijdende testritten tussen Noorderkempen en Barendrecht vanaf 25/2 inclusief 2 filmpjes
-recordritten met 330 km/u door Thalys PBKA 4305 op 2 maart, 1 foto en 2 filmpjes
-testritten met de gekoppelde Thalys PBKA 4305 en 4302 op 7 maart, 4 foto´s en 2 filmpjes (update 7 maart)

Vanaf maandag 16 januari jl is gestart met het testen op het spoor van de HSL-Zuid tussen Rotterdam en de Belgische grens met elektrisch materieel tot 250 km/uur. Voor de eerste keer rijdt in Nederland een trein met een dergelijke hoge snelheid. Een elektrische locomotief van Siemens, de Taurus 1216, verricht integrale testen waarbij gereden wordt op het nieuwe beveiligingssysteem ERTMS.
De trein begon op maandag 16 januari met testritten met een snelheid van 160 km/uur. In de loop van de testperiode wordt de snelheid opgevoerd naar maximaal 250 km/uur. De testperiode van de Taurus duurt vier weken. In de eerste week wordt het spoor en de bovenleidingen getest. Daarna is het de beurt aan de signaleringssystemen, die bestaan uit zendbakens in het spoor en het mobiele GSM-R netwerk, het communicatiesysteem voor treinverkeer. Hiermee wordt het nieuwe Europese beveiligingssysteem ERTMS getest. ERTMS werkt via GSM-R en in de terugvaloptie via zendbakens. In de laatste twee weken worden integrale testen verricht, dat wil zeggen dat alle deelsystemen dan gezamenlijk functioneren.
De Taurus 1216 is de eerste Europese hogesnelheidslocomotief die op vier verschillende bovenleidingspanningen kan rijden. De nieuwe locomotief, die speciaal gebouwd is voor de Oostenrijkse Spoorwegen (ÖBB), rijdt op zowel 1500 volt, 3000 volt, 15.000 volt als 25.000 volt. 
Bron: Projectorganisatie HSL-Zuid.

Meer informatie over de Taurus is de vinden op de website 'Railcolor, modern locomotive design', www.railcolor.net .

In de nacht van vrijdag 13 op zaterdag 14 januari is de testtrein via Bentheim en Kijfhoek door een locomotief van ACTS naar de HSL-Zuid ter hoogte van Zevenbergschen Hoek gebracht.  Op zaterdag 11 februari is de Taurus door  locomotief 1206 van R4C vanaf de HSL-Zuid naar Emmerich overgebracht.
 

Zaterdag 14 januari 2006, Taurus 1216 050-5 van de Oostenrijkse Spoorwegen (ÖBB) staat samen met twee DB-meetrijtuigen op het HSL-spoor ter hoogte van het instandhoudingscomplex bij Zevenbergschen Hoek.
 

Maandag 16 januari 2006, de testtrein is zojuist via de HSL-brug over het Hollandsch Diep bij de Siemens keten gearriveerd.
 

16 januari 2006, de opschriften op de loc spreken duidelijke taal.............
 

16 januari 2006, ter hoogte van het viaduct in de Effenseweg rijdt de testtrein met zo'n slordige 160 km/h richting Belgische grens.
 

16 januari 2006, de testtrein staat -omringd door gele vesten- ter hoogte van het AT-station Rietvelden klaar voor de volgende testrit richting Lage Zwaluwe.

16 januari 2006, nadat alle gele vesten weer zijn ingestapt, vertrekt de testtrein.
 


16 januari 2006, de testtrein accelereert flink en is dan ook na het nemen van deze foto in no time uit het zicht verdwenen.


20 januari 2006, het weer is bar en boos, maar daar heeft de testtrein ter hoogte van het viaduct in de
Verlegde Hoge Zeedijk geen last van. De meetrijtuigen zitten nu aan de andere zijde van de locomotief.


20 januari 2006, gefotografeerd vanaf het viaduct Langeweg tijdens een flinke stortbui
spoedt de testtrein zich te midden van de HSL-infrastructuur in zuidelijke richting.


21 januari 2006, op het instandhoudingscomplex werden er stroomafnemers uitgewisseld tussen de Taurus
en het meetrijtuig direct achter de locomotief. Uwe Adam 16 duwt de testtrein naar het instandhoudingscomplex. 
 


21 januari 2006, na deze werkzaamheden trekt Uw Adam 16 de testtrein weer naar het HSL-tracé.


21 januari 2006, Uwe Adam 16 met de testtrein ter hoogte van station Breda/Prinsenbeek. De Duitse testrijtuigen
zullen later die dag getransporteerd worden naar Breda Aansluiting HSL en daarna retour gaan naar Duitsland.
 


23 januari 2006, in de nachten van 23 t/m 25 en 27 januari vonden er testen tot 140 km/h plaats met de Taurus en
Eurailscout meettrein mP Jules. Op 23 januari staat mP Jules om 20.00 uur klaar ter hoogte van Breda aansluiting HSL.


23 januari 2006, om 21.15 u is de Taurus via het westelijke shuttle-spoor naar mP Jules gereden.
De Taurus rijdt dus ook onder de 1500 volt-draad.


23 januari 2006, de Taurus en mP Jules worden aan elkaar gekoppeld
waarna het duo naar de HSL-sporen vertrekt voor de nachtelijke testritten.

 

27 januari 2006, overdag stond mP Jules -met bewaking!- geparkeerd
op het oostelijke shuttle-spoor nabij de Bredase vestiging van Ikea.


27 januari 2006, de Taurus staat ten zuiden van viaduct Rietvelden klaar voor de volgende testrit.
 
Op 1 februari 2006 bracht ik weer een bezoek aan de Belgische HSL4. Ten zuiden van de stopplaats Noorderkempen vond een visuele inspectie plaats met de de Matisa ES 504 van Infrabel.
 

1 februari 2006, in een bevroren landschap wordt de bovenleiding aan een visuele inspectie
onderworpen vanaf het dakbordes van de Matisa ES 504 van Infrabel.
 

1 februari 2006,  regelmatig wordt er even gestopt om bepaalde onderdelen  van de bovenleiding beter te kunnen inspecteren. Af en toe duikt het personeel ook naar binnen om even op temperatuur te komen.
 

3 februari 2006, ter hoogte van het viaduct Langeweg spoedt de Taurus zich te midden van een woud van bovenleidingmasten richting mistig Breda. De locomotief overschrijdt daarbij ruimschoots de maximale
snelheid die ter plaatse voor de calamiteiten/onderhoudsweg rechts geldt.......

Van maandag 6 t/m donderdag 9 februari reed de Franse test/meettrein Vulcain over de Belgische HST tussen Antwerpen en de Nederlandse grens. De trein bestond uit:
dieselloc BB 667250, bovenleiding-contact-wagon Vulcain, meetrijtuig Lucie en dieselloc BB 667251.
 

6 februari 2006, na een korte stop nabij de Nederlandse grens rijdt de meettrein met
op kop de BB667251 ter hoogte van de Transportzone Meer terug richting Antwerpen.
 

6 februari 2006, SNCF  'Voiture d'essai et de mesure Lucie'.
 

6 februari 2006, met de achterop lopende BB667250 rijdt de meettrein weer richting Antwerpen.

Op 10 februari maakte
Riccardo F. Azzolino, medewerker van de afdeling CIS IMA ML HSL
( Customer Integrated Services Industry Mobility Assembly Hoge Snelheids Lijn) van Siemens Nederland NV, een testrit mee met de Taurus. Tijdens de testrit maakt hij een aantal foto´s waaronder de 4 onderstaande foto´s.
De foto´s worden gepubliceerd met toestemming van Siemens Nederland NV. 
 

10 februari 2006, de Taurus rijdt tijdens een testrit over het rechter HSL-spoor naar de Belgische grens en passeert ter hoogte van de Bredase Ikea-vestiging de shuttle-sporen naar/van Breda. Links het intakspoor uit Breda richting Antwerpen, rechts het uittakspoor naar Breda vanuit de richting Antwerpen. In de toekomst rijden de Thalys en de shuttletreinen uiteraard via het linkerspoor naar Antwerpen.  © Riccardo F. Azzolino/Siemens
 

10 februari 2006, na een stop nabij de Belgische grens rijdt de Taurus weer noordwaarts en is na het passeren van de brug over de Mark op weg naar Knooppunt Zonzeel. © Riccardo F. Azzolino/Siemens
 

10 februari  2006, tijdens een stop ter hoogte van de Fly-over Den Hoek is er tijd voor een statieportret van de Taurus.
Links van de locomotief zijn de gele assentellers zichtbaar.
© Riccardo F. Azzolino/Siemens
 

10 februari 2006, de Taurus ter hoogte van het instandhoudingscomplex bij Zevenbergschen Hoek.
 Links van de locomotief staat Uwe Adam 16. 
© Riccardo F. Azzolino/Siemens
 

11 februari 2006, HSL-testen met Thalys tot 330 km/uur van start

Dinsdag 14 februari startte op het spoor van de HSL-Zuid tussen Barendrecht en de Belgische grens de testritten met een Thalys-trein tot 330 km/uur. Een speciaal omgebouwde Thalys verricht de laatste integrale testen aan het spoor en test de werking van het nieuwe Europese beveiligingssysteem ERTMS.
De testperiode van de Thalys duurt ongeveer vier weken; de eerste twee weken rijdt de trein op het zuidelijk deel van het Nederlandse HSL-spoor, daarna op de HST4 in België. De testen begonnen dinsdag met een snelheid van 160 km/uur. Woensdag zal waarschijnlijk de maximum snelheid van 330 km/uur worden bereikt.
Bron: Projectorganisatie HSL-Zuid.
(update 15/2: dat werd vanwege slechte weersomstandigheden afgelast)
 

 

 14  februari 2006, teststel Thalys PBKA 4305 heeft ter hoogte van de keten van Infraspeed bij station
Lage Zwaluwe een gezelschap 'gele vesten' ingeladen en is om 12.45u net vertrokken richting Barendrecht.
Op een aantal ramen zijn stickers van  de firma eurailTest geplakt.
 

15 februari 2006,  een met mijn fotocamera gemaakt experimenteel
 
filmpje
van de test-Thalys tijdens de passage met dik 200 km/u van HSL-Brug over het Hollandsch Diep in zuidelijke richting.
26 seconden in wmv-formaat, 5 mb groot, uiteraard niet in studiokwaliteit!. Als openen niet lukt, probeer dan 'doel opslaan als". Het geluid is niet van de Thalys maar van het A16-verkeer  achter de fotocamera...
 

 

 15  februari 2006, aan de buitenzijde van de Thalys is -behalve aan de stickers, nauwelijks te zien dat het om een test-Thalys gaat. Alleen aan o.a. de kabels rechts op de foto is te zien dat het hier om een testtrein gaat.
 

 

 15  februari 2006, een close-up van de eerder gemelde stickers van van  de firma eurailTest.
 

 

 15  februari 2006, aan een bescheiden A4-tje is te zien, dat ook medewerkers van M + P Raadgevende ingenieurs bv, www.mp.nl, gespecialiseerd in geluidsbeheersing en trillingstechniek, in de trein aanwezig zijn.
 

 

 15  februari 2006, teststel Thalys 4305 staat ter hoogte van het viaduct Rietvelden
klaar voor de volgende testrit richting Barendrecht.
 

 

15  februari 2006, even later duikt het stel op uit de tunnelbak Galder en maakt ter hoogte van het viaduct in de Effenseweg vaart om met een top van 230 km/u richting Barendrecht te rijden.
 De voor vandaag geplande recordrit  met een snelheid van 330 km/u werd afgelast vanwege de slechte weersomstandigheden, heel veel regen en erg veel wind. Dat het fors geregend heeft, is rechts op de foto goed te zien.
 

22 februari 2006, Thalys 4305, op volle snelheid (300 km/u) op weg naar de Belgische grens
 is net de HSL-Brug over het Hollandsch Diep opgereden.
 

22 februari 2006, een half uur later rijdt de Thalys met 300 km/u
op het hoogste punt van de HSL-brug richting Barendracht.

22 februari 2006,  ook vandaag heb ik met mijn fotocamera een 
 
filmpje
gemaakt van de test-Thalys, die ter hoogte van het viaduct Langeweg in noordelijke richting rijdt met 300 km/u.
17 seconden in wmv-formaat 3,5 mb groot. Deze keer met het geluid van de Thalys.

 

22 februari 2006, ter hoogte van station Breda-Prinsenbeek raast de Thalys
met 300 km/u richting de HSL-tunnelbak Prinsenbeek.
 

22 februari 2006, net voor de ingang van de HSL-tunnelbak Prinsenbeek zijn op de bovenleidingmasten tijdelijk oranje 'seinen" bevestigd (2 x 3). Verderop in zuidelijke richting zijn nog 4 masten van deze tijdelijke seinen voorzien in volgorde van 2 x 2 en 2 x 1. Na het passeren van de laatste 'seinen' (2 x 1) moet de test-Thalys vaart gaan minderen zodat er voldoende kilometers overblijven om bij de grens te kunnen stoppen.
 

22 februari 2006, de Thalys is ter hoogte van het viaduct in de Hazeldonksestraat vaart aan het maken
 voor een volgende testrit richting Barendrecht. Links en rechts zijn de gele assentellers te zien.
 

22 februari 2006, de testritten eindigen in zuidelijke richting bij het viaduct Rietvelden.
 Nog enkele tientallen meters en dan heeft de Thalys het eindpunt bereikt.
 

23 februari 2006, in een schraal zonnetje rijdt Thalys 4305 ter hoogte van het
viaduct  in de Binnenmoerdijkse Baan in zuidelijke richting.
 

23 februari 2006, de Thalys staat klaar voor de volgende testrit richting Barendrecht.
Op het dak is een camera gemonteerd die gericht is op de stroomafnemer.
Het bord `werkzaamheden´ rechts achter de kop heeft niets met de testritten te maken.........
 

23 februari 2006, op deze detailfoto is de camera (merk Grundig) op het dak goed te zien.
 

Van 25 t/m 28 februari en op 2, 3, 6, 7 en 8 maart vinden er grensoverschrijdende testritten plaats tussen stopplaats Noorderkempen en Barendrecht. Per dag worden er meestal 4 testritten gereden met zo'n 300 km/u. (Bron: Infrabel)
 

25 februari 2006, de Thalys heeft vanaf stopplaats Noorderkempen flink vaart gemaakt en is net de grens gepasseerd.
Het is opvallend dat de Thalys bij deze hoge snelheid letterlijk het nodige stof doet opwaaien.
 

25 februari 2006, een half uur later is de Thalys weer terug bij de grens en is net het eerste
van de drie 'tijdelijke gele seinen' gepasseerd die op de bovenleidingportalen zijn bevestigd.
 

25 februari 2006, de Thalys rijdt ten zuiden van de Transportzone Meer ter hoogte van het viaduct
in de Eindsestraat richting Stopplaats Noorderkempen.
 Op de achtergrond de E19 en daarachter de 6 opvallende windmolens van Electrabel.
 

27 februari 2006, hieronder staan twee korte filmpjes, die ik vandaag met mijn fotocamera heb
gemaakt vanaf het talud naast het viaduct in de Eindsestraat.
 

Op het eerste filmpje, 10 seconden, 2.1 mb in wmv-formaat rijdt de Thalys in de richting Noorderkempen.
 

Op het tweede filmpje, 17 seconden, 3,4mb in wmv-formaat,  rijdt de Thalys in de richting Nederland.  
 

Zondag 26 februari heeft de speciaal omgebouwde Thalys-trein op het spoor van de HSL-Zuid tussen Rotterdam en de Belgische grens één keer een testrit met een snelheid van 331,1 km/uur uitgevoerd. Donderdag 2 maart staat het testprogramma - onder voorbehoud - de hele dag in het teken van de maximale snelheid.

De testperiode van de Thalys is in volle gang. Vanaf 14 februari zijn allerlei testen uitgevoerd. Zondag is éénmalig de maximum snelheid op het spoor (300 km/uur + 10%) bereikt. De testplanning geeft aan, dat op donderdag 2 maart het testprogramma de hele dag in het teken van deze maximale snelheid staat. Die dag rijdt de Thalys dus meerdere malen op maximaal vermogen heen en weer. De testplanning laat zich mede door het weer niet altijd sturen dus enig voorbehoud is op zijn plaats. (Bron: Projectorganisatie HSL-Zuid)
 

Recordritten op 2 maart 2006

Hieronder staan 1 foto en twee filmpjes van de recordritten op 2 maart 2006.
 

2 maart 2006, met 334,2 km/u raast de Thalys in noordelijke richting onder de fiets-voetgangersbrug bij station Breda-Prinsenbeek door en overschrijdt daarbij de voor de calamiteitenweg geldende maximale snelheid met een factor 11.....
Uiteindelijk werd later op de dag in de HSL-tunnelbak Prins
enbeek een maximum snelheid gehaald van 336,2 km/u!!!
 



Foto:
© Projectorganisatie HSL-Zuid
 

Op het eerste filmpje, 14 seconden, 2.5 mb in wmv-formaat rijdt de Thalys in noordelijke richting.
 Vergeleken met snelheid van de Thalys lijkt het alsof het wegverkeer op de A16 bijna stilstaat.....
 

Op het tweede filmpje, 20 seconden, 3.7mb in wmv-formaat rijdt de Thalys in zuidelijke richting.  Op de achtergrond zijn de stemmen te horen van de talrijk op de brug aanwezige belangstellenden, zie foto hieronder.
 


Vervolg testprogramma, testritten met Thalys 4305 en 4302.

Maandag 6 maart is gestart met de testritten met twee aan elkaar gekoppelde Thalys-treinstellen.  Aan de inmiddels bekende Thalys 4305 is Thalys 4302 gekoppeld. In noordelijke richting rijdt de 4302 op kop, in zuidelijke richting de 4305. De onderstaande foto's en filmpjes zijn op dinsdag 7 maart in België gemaakt.

Op dit filmpje, 13 seconden, 2.5 mb in wmv-formaat rijden de 4305 en 4302 in de richting Noorderkempen.
 

7 maart 2006, Thalys-stellen 4305 en 4302 (totale lengte 400 meter!) hebben bijna Noorderkempen bereikt.
 

7 maart 2006, op het emplacement Noorderkempen staat HLD .5512 tijdens de testritten paraat om in geval van calamiteiten met de Thalys-stellen 'eerste hulp te verlenen'. De .5512 is  één van de zes locomotieven van de reeks 55 die zijn voorzien van het TVM430-beveiligingssyteem dat op de Belgische HSL-lijnen wordt gebruikt.  Deze locs zijn herkenbaar aan de rode band en aan de letters TVM onder het loc-nummer (links op de foto). De locs hebben aan één zijde een zogenaamde scharfenberkoppeling (links niet zichtbaar op de foto).  Normaal rijden ze in duo's, maar dat is tijden deze testritten niet nodig. Er wordt immers niet verder gereden dan Noorderkempen. 
 

7 maart 2006, met de 4305 op kop passeert de testtrein de .5512 en zal daarna stoppen aan het westelijke
perron van Noorderkempen.  Nadat de meester 400 meter terug is gelopen naar de voorste cabine van de 4302
 kan gestart worden met de volgende testrit naar Barendrecht.
 

7 maart 2006, met de 4302 op kop is de testtrein net uit Noorderkempen vertrokken voor de volgende
testrit naar Barendrecht. Op de voorgrond liggen wat curieuze spoorse attributen...
 

Op dit filmpje, 19 seconden, 3.7 mb in wmv-formaat rijden de 4305 en 4302 in de richting Nederland.
 

Met dank aan TucRail en Infrabel voor de medewerking.

Wordt vervolgd!

Terug naar boven
 

Regelmatig verschijnen er nieuwe afleveringen.
Een actueel overzicht van alle afleveringen vindt u
hier.


Terug naar de index-pagina