15 augustus 2006, HSL-Zuid, aflevering 40
Update 23 augustus

In deze 40e aflevering staan per 23 augustus 48 foto's waaronder 1 gastfoto en 2 filmpjes.

Update 20 t/m 23 augustus 2006:
17 foto's en 2 filmpjes van de HSA-testtrein en Thalys 4332 die in bovengenoemde periode testritten
 t.b.v. drukgolfmetingen hebben gereden.

Klik hier om direct naar de foto's van de testritten te gaan.

 

Van mei tot augustus waren er op het spoor van het zuidelijk deel van de HSL-Zuid weinig tot geen (zichtbare) test-activiteiten. Wel vond er een aantal aan de HSL-Zuid/A16 gerelateerde activiteiten plaats.  Om toch nog wat spoorse test-activiteiten in beeld te brengen heb ik op 16 juli een uitstapje gemaakt naar het noordelijke deel van de HSL-Zuid. Daar werden op die dag overgangstesten tussen bestaand spoor en HSL-spoor uitgevoerd tussen Rotterdam en Bergschenhoek v.v.
 

Vorig jaar maart maakten de bouwers van de HSL-Zuid bekend dat de verankering van honderden palen van geluidsschermen het niet de vereiste vijftig jaar uit zou houden. De zuigkracht van de trein zou bij een snelheid van 300 kilometer per uur te groot zijn. Van honderden palen in de geluidsschermen langs het honderd kilometer lange tracé moet de verankering worden verstevigd. Verantwoordelijk minister Karla Peijs van Verkeer besloot vorig jaar snel dertien miljoen euro beschikbaar te stellen voor de verbetering van de geluidsschermen om vertraging te voorkomen. HSL-Zuid heeft besloten de palen of stijlen in de geluidsschermen bij en op viaducten helemaal te vervangen. Tot en met juni gebeurde dat over een afstand van 110 meter bij de viaducten aan de Rithsestraat, de Verlengde Ettensebaan en de Liesboslaan.
Bron: Projectorganisatie HSL/A16.

Op 18 april werd gestart met de werkzaamheden.
 





 

19 april 2006, voor de stijlen op de viaducten vervangen kunnen worden, moeten eerst de
glazen panelen worden verwijderd. Op de foto is te zien, dat de panelen van het  HSL-viaduct 
over de Rithsestraat worden verwijderd. 


29 april 2006,  de glazen panelen van het HSL-viaduct over  de Liesboslaan zijn verwijderd. Na het verwijderen van

de oude stijlen kunnen de nieuwe stijlen, die op de voorgrond al klaarliggen, worden geplaatst.


4 mei 2006, op het HSL-viaduct over de Rithsestraat wordt de laatste nieuwe stijl geplaatst.


2 mei 2006, de werkzaamheden voor de bouw van de nieuwe hellingbanen van de fiets-
voetgangersbrug zijn in volle gang. Op de foto is de "bocht" te zien aan de Bredase kant.
Hier wordt de hellingbaan in de vorm van een paperclip aangelegd.


4 mei 2006, de roltrappen zijn verwijderd, de uitsteeksels halverwege hebben geen functie meer.
Links van de trap is de kolom te zien waarop in een later stadium de hellingbaan komt te liggen.


17 mei 2006, met een kraan van de firma Boekestijn wordt een zijligger naar zijn plaats gehesen.


17 mei 2006, het plaatsen van de ligger is secuur werk!

   

17 mei 2006, centimeter voor centimeter zakt de ligger -gecontroleerd- naar zijn definitieve plaats.
 

6 juni 2006, al enige tijd wordt gewerkt aan de versteviging van de staanders van de fly-over Den Hoek en het  aanbrengen van een metalen spoorgeleiding. Daardoor wordt bij een eventuele ontsporing voorkomen dat
de pijlers worden weggeslagen waardoor het viaduct zou instorten. De werkzaamheden zijn eind juni afgerond.
(foto:
© Willem van der Houven)
 

17 juni 2006, op zaterdagochtend verrichtte minister Peijs van Verkeer en Waterstaat op het stadsduct Valdijk de officiële opening van de vernieuwde A16.  De 'openingsattributen' staan op deze zonovergoten dag al klaar.
 

17 juni 2006, na de nodige toespraken in een snikhete feesttent begeven genodigden en persvertegenwoordigers zich
naar het stadsduct. Op de foto rechts minister Karla Peijs en links van haar -met ambtsketen- burgemeester Peter van der Velden. Terwijl het (vakantie-)verkeer al over de officieus geopende A16 raast, zullen zij samen met een aantal prominenten van de Projectorganisatie HSL/A16 en Rijkswaterstaat de officiële openingshandeling verrichten. 
 

17 juni 2006,  één voor één worden de 16 kubussen met daarop foto's van zowel de aanleg van HSL-Zuid als A16 verwijderd. Helaas voor de aanwezige fotografen loopt daarbij een dame (met oortje) van het organiserende evenementenbureau hinderlijk in de weg.......
 

17 juni 2006, als minister Peijs de laatste kubus heeft verwijderd, wordt een foto van de A16 zichtbaar met daarop de tekst "de A16 gereed".
 

17 juni 2006, burgemeester Peter van der Velden en minister Karla Peijs feliciteren elkaar met de geopende A16.
 

17 juni 2006, terug op het feestterrein is het uiteraard tijd voor een toast met champagne!!
 

17 juni 2006, nadat Karla Peijs 's morgens de A16 officieel had geopend, vond er 'smiddag een 'open huis' plaats in het
HSL/A16-informatiecentrum. Dat was tevens de laatste activiteit want het Informatiecentrum was op die dag vanaf 14.00 uur voor de laatste maal geopend voor publiek. Met een feestelijk evenement nam de Projectorganisatie HSL-Zuid/A16  na bijna zeven jaar afscheid van de omgeving. Iedereen was welkom op dit zeer druk bezochte evenement. Er waren diverse activiteiten en er werden internationale hapjes en drankjes geserveerd.  Er was van alles te horen en te zien in de stands van o.a. Projectorganisatie HSL-Zuid/A16, HSA en ProRail.
 

17 juni 2006, de belangstelling was ondanks het snikhete weer overweldigd!
 

17 juni 2006, de stands van de diverse aanwezige organisaties hadden absoluut niet te klagen over belangstelling.......
 

17 juni 2006, brochures, gadges en het "Rijkswaterstaatwater" vonden gretig aftrek.
 

17 juni 2006, in de personeelskantine konden de bezoekers onder het genot van een koud drankje even op adem komen.
 

28 juli 2006, 5 weken later herinnert niets meer aan de festiviteiten, de sloop is in volle gang........
 

28 juli 2006, amper meer herkenbaar, de ontvangstruimte van het voormalige informatiecentrum.......
 

14 juli 2006, t.b.v. de shuttleverbindingen naar Antwerpen en Amsterdam wordt er al geruime tijd gewerkt aan de aanleg van het derde perron in station Breda. Rechts en in het midden van de foto de bestaande perrons, links worden de contouren van het derde perron zichtbaar.
 

14 juli 2006, nu nog een bouwput, maar over niet al te lange tijd zal links een gloednieuw perron verrijzen.
 

14 juli 2006, op deze vrijdag werden 's middags de nieuwe hellingbanen van de fiets/voetgangersbrug bij station Breda-Prinsenbeek in gebruik genomen. Met de constructie van de hellingbanen is direct een aantal verbeteringen door-gevoerd zoals attentiestippen voor slechtzienden, een aparte rode asfaltbaan voor fietsers en een betere afwatering. De bouw van de hellingbanen was in februari van start gegaan.
 

14 juli 2006, op deze foto is goed te zien, dat de hellingbaan aan de Bredase zijde
 parallel aan het bestaande spoor in de vorm van een paperclip is aangelegd.
 

14 juli 2006, de hellingbaan aan de Prinsenbeekse kant.
 

14 juli 2006, links de rode asfaltbaan voor fietsers, rechts de grijze asfaltbaan voor voetgangers.

Zoals in de intro al gemeld, maakte ik op 16 juli een uitstapje naar het noordelijke deel van de HSL-Zuid. Op die dag werden zogenaamde 'transitietesten' uitgevoerd. De inmiddels bekende Taurus 1216 van Siemens testte de overgang tussen het nieuwe HSL-spoor en het bestaande spoor in de noordrand van Rotterdam. Met een snelheid van 160 km per uur werd de overgang tussen het nieuwe beveiligingssysteem ERTMS en het bestaande systeem op het bestaande spoor beproefd. Omdat de Taurus doorreed over het bestaande spoor, was voor deze zogenaamde transitietesten een buitendienststelling van het overige treinverkeer noodzakelijk. (Bron: Projectorganisatie HSL-Zuid)

De drie onderstaande foto's zijn op deze snikhete dag -met toestemming van de ANVD-beveiligingsdienst- gemaakt  nabij de Overschiese Kleiweg. Daar duikt de HSL-Zuid de tunnel Noordrand Rotterdam in.
 

16 juli 2006, met gestreken stroomafnemers rijdt de Taurus vanuit Rotterdam de tunnel in richting Bergschenhoek. Rechts van de Taurus is vaag het sein (dat rood toont) op de overgang HSL-spoor-bestaand spoor zichtbaar.
Voor de goede orde, op dit deel van de HSL-Zuid rijden de treinen -net zoals op bestaand- spoor rechts.
 

16 juli 2006, ter hoogte van de Overschiese Kleiweg rijdt de Taurus de tunnel Noordrand Rotterdam in.
 

16 juli 2006, nadat ik drie kwartier in de brandende zon heb staan wachten duikt de Taurus met gestreken stroomafnemers op uit de tunnel voor weer een testrit richting Rotterdam.

20 augustus 2006,  via Breda is vanmiddag de HSA-testtrein door Railion loc 6429 naar de HSL-zuid gebracht. Via de westelijke verbindingsboog trok de 6429 de testtrein naar het HSL-spoor. Daarna ging het -geduwd- richting noorden.
 

20 augustus 2006, met een matig gangetje nadert de HSA-testtrein, geduwd door de 6429 het viaduct in de Verlegde Hoge Zeedijk bij Zevenbergschen Hoek. De trein bestaat uit 6 rijtuigen van het type ICRm waarvan 3 in de Benelux-kleuren, het meet/ontvangst-rijtuig 88-70 021 van NedTrain Consulting  (tussen het 5e en 6e rijtuig) en een Traxx-loc van SBB-Cargo.  De samenstelling van de ICRm-rijtuigen is van links naar rechts: B-B-A-A-B, meetrijtuig, B.
(B=2e klasse, A=1e klasse) .
Voor de nummerfans v.l.n.r.:
5084 20-70 407-6, 5084 20-70 207-0, 5084 10-70 483-9, 5084 10-70 378-1, 5084 20-70 405-0, 88-70 021 (NedTrain),
5084 20-70 209-6, Re 482 043-7 (SBB-cargo-loc), 6429 (Railion-loc).
 

20 augustus 2006, in een kletsnat West-Brabant duwt de 6429 de HSA-testtrein ter hoogte van Zevenbergschen Hoek
tussen de stortbuien door richting de HSL-brug over het Hollandsch Diep.
 

20 augustus 2006, SBB-Cargo Traxx-loc en Railion-loc  6429, gefotografeerd
 bij de fly-over ten noorden van station Lage Zwaluwe.
 

20 augustus 2006, tot slot nog een foto van de HSA-testtrein op de HSL-brug over het Hollandsch Diep.

Op maandag 21 augustus reed vanuit de HST-werkplaats in Vorst bij Brussel
de 2e testtrein -een Thalys- via Roosendaal en Breda  naar de HSL-Zuid.
 

21 augustus 2006, Thalys stel 4332 rijdt nabij Prinsenbeek richting Breda.
 

21 augustus 2006, na een stop in station Breda nadert de Thalys de aansluiting
met de verbindingsbogen naar de HSL-sporen.
 

21 augustus 2006, net voor de overgang naar de verbindingsbogen maakt Thalys 4332 een korte stop.
Daarna wordt via de westelijke verbindingsboog naar de HSL-sporen gereden.
 
22 augustus 2006.
Volgens het bericht op de officiële website van de HSL-Zuid (www.hslzuid.nl) zouden na de voorbereidingen op maandag 21 augustus  op dinsdag 22 augustus de eerste testritten tussen de tunnelbak Galder en Prinsenbeek plaats gaan vinden. Rond het middaguur was er echter op het genoemde traject geen enkele test-activiteit te ontdekken. Na een rit noordwaarts over de A16 bleken beide testtreinen op het HSL-spoor nabij station Lage Zwaluwe te staan.  Zoals op onderstaande foto is te zien, waren er blijkbaar problemen met het achterste ICRm rijtuig.  Voordeel voor mij was, dat ik een aantal foto's kon maken van de stilstaande testtreinen.
 

22 augustus 2006, gele vesten overleggen over het probleem met het achterste ICRm rijtuig.
 

22 augustus 2006, beide testtreinen staan naast elkaar terwijl de Zwitserse meester een foto maakt van 'zijn' loc.
 

22 augustus 2006, SBB-Cargo-loc Re 482 043-7 wacht op de dingen die gaan gebeuren......
 

22 augustus 2006, beide testtreinen gefotografeerd vanaf de Binnenmoerdijkse Baan.
 

22 augustus 2006, rechts op de foto is te zien dat dit rijtuig ingezet kan worden met een maximale snelheid van 160 km/u.
 

22 augustus 2006, om 14.00 uur vertrekken beide testtreinen uit Lage Zwaluwe richting HSL-tunnelbak Galder.
  Op de foto, genomen vanaf het viaduct in de Effenseweg, rijdt de HSA-trein over het linker spoor naar de tunnelbak.
De Thalys heeft de HSA-trein
onderweg via het rechter spoor ingehaald en is al in de tunnelbak gearriveerd.
 

22 augustus 2006, om 15.30 uur rijdt Thalys 4332 richting Prinsenbeek voor de eerste en enige testrit vanmiddag.
De HSA-testtrein stopt helaas voor de fotograaf al ter hoogte van de Rijsbergseweg. Vervolgens rijden beide treinen naar Lage Zwaluwe om personeel uit te laten stappen. Daarna verdwijnen ze in noordelijke richting  over de HSL-brug over het Hollandsch Diep en is deze eerste testdag om 16.00 uur afgelopen.

 

23 augustus 2006, vandaag vonden drukgolfmetingen plaats in de HSL-tunnel onder de Dordtse Kil.  De Thalys reed vanuit Breda via de HSL-brug over het Hollandsch Diep naar de tunnel. De HSA-testtrein reed vanuit noordelijke richting naar de tunnel. Beide treinen passeerden elkaar -volgens planning- in de tunnel  met een snelheid van respectievelijk 250 km/u (Thalys) en 160 km/u  (HSA-testtrein). De onderstaande foto's en filmpjes zijn 's middags gemaakt. 
 

23 augustus 2006, nadat beide testtreinen rond lunchtijd enige tijd naast elkaar op de HSL-brug
over het Hollandsch Diep hebben gestaan, vertrekt de Thalys richting Breda.
 

23 augustus 2006, de HSA-testtrein rijdt enige tijd later geduwd in de richting van de tunnel onder de Dordste Kil.
 

23 augustus 2006, na de ´ontmoeting` in de tunnel met de Thalys rijdt de afremmende HSA-testtrein over de HSL-brug en zal ter hoogte van het viaduct over de Zwaluwse Dijk stoppen. In de loop van de middag wordt er nog een aantal testritten gereden. Rond 15.30 vindt de laatste testrit plaats waarna de HSA-testtrein doorrijdt naar station Lage Zwaluwe. Ter hoogte van de keet van Infraspeed stopt de trein om iedereen te laten uitstappen. Daarna vertrekt de HSA-testtrein in noordelijke richting en is ook deze testdag  afgelopen.
 

23 augustus 2006, speciaal voor liefhebbers van bewegende beelden heb ik vanmiddag met mijn fotocamera 2 filmpjes gemaakt. De twee onderstaande filmpjes zijn gecomprimeerde bestanden in wmv-formaat.
 

1: Filmpje van de Thalys die ter hoogte van het viaduct in de Binnenmoerdijkse baan met 250 km/u naar de HSL-brug rijdt. 13 seconden, 2.6 mb.

2: Filpmje van de HSA-testtrein die over de HSL-brug over het Hollandsch Diep rijdt. 31 seconden, 5,8 mb.

Ook donderdag en vrijdag vinden er nog testritten plaats. Daarvan zullen op deze website geen foto's verschijnen, want  de webmaster moet dan gewoon werken!! 
 

Jos van der Kolk heeft deze week 'binnen de hekken' ook een aantal foto's van de testritten gemaakt.
 Klik op de onderstaande foto om naar zijn website te gaan. Dan even naar beneden scrollen.

 

foto:Jos van der Kolk
 


In de komende periode zal HSA nog meer testen op de HSL-Zuid uitvoeren.
 Op de hoogte blijven? Breng dan regelmatig een bezoek aan deze website!!
 

Een actueel overzicht van alle afleveringen vindt u hier.



blue line

Terug naar de index-pagina