6 oktober 2006, HSL-Zuid, aflevering 41
Update: 14 november

 
Bent u op zoek naar de officiŽle website van de Projectorganisatie HSL-Zuid?
 Klik dan op de onderstaande afbeelding.


In deze 41e aflevering staan per 14 november 40 foto's waaronder 1 gastfoto en 9 filmpjes.

1.
Infrabel, de infrastuctuurbeheerder van het Belgische spoorwegnetwerk voert vanaf 26 september
t/m 20 oktober testritten uit op de nieuwe hogesnelheidslijn (L4, ook wel HSL-Noord genoemd) tussen Antwerpen en de Belgisch-Nederlandse grens. De ritten vertrekken van Antwerpen-Luchtbal en eindigen Úf bij de grens Úf op de HSL-brug over het Hollandsch Diep. Daarna wordt weer teruggereden naar Antwerpen-Luchtbal.

2.
Op vrijdag 20 oktober heeft minister Karla Peijs het (tijdelijke) derde perron officiŽel geopend. Tevens werd het zuidelijke deel van de HSL-Zuid overgedragen aan Prorail. 
 





 


29 september 2006,  rond het middaguur staat Thalys 4302,  waarmee de testritten worden gereden,

langs perron 1 van station Antwerpen-Luchtbal klaar voor de volgende testrit.


29 september, op deze foto is te zien, dat er in de cabines de nodige apparatuur is geÔnstalleerd.
 

29 september 2006, ook aan de buitenzijde is op diverse plaatsen te zien dat het om een testtrein gaat.
 

29 september 2006,  de 4302 is, naast de normale stroomafnemer (linkerfoto) voorzien van de zogenaamde Eurostroomafnemer, ook wel Europanto genoemd (rechterfoto).  De verschillen zijn goed te zien.


29 september 2006, terwijl links Thalys 4302 klaar staat voor de volgende testrit,
 rijdt rechts Thalys 4322 in de reguliere dienst
door Luchtbal in de richting van Antwerpen-Berchem.


29 september 2006, de testtrein vertrekt in noordelijke richting voor een rit over rechterspoor
die zal eindigen op de HSL-brug over het Hollandsch Diep.

   

29 september 2006, met op de achtergrond de 6 windmolens van Electrabel rijdt de 4302
ten zuiden van de Transportzone Meer (B) in de richting van Antwerpen-Luchtbal.

Op 3 oktober organiseerde Infrabel een exclusieve persrit
voor de Belgische media en enkele
 Nederlandse journalisten aan boord van Thalys 4302. Ook ik was voor deze persrit uitgenodigd.
( Met dank aan Frederic Petit, woordvoerder van Infrabel)
 

3 oktober 2006, in de onderdoorgangen van Luchtbal zijn twee tenten neergezet (een voor de Franstalige pers en een voor de Nederlandstalige pers). Na de ontvangst geeft Frederic Petit, woordvoerder van Infrabel, een presentatie over o.a. de testritten en de HSL-Noord (L4). Daarna begeeft de pers zich naar Perron 1 en worden de filmcamera's opgesteld. Met enige vertraging (opgelopen in Nederland!) arriveert de 4302 langs perron 1.
 

3 oktober 2006, monitoren waarop de beelden van de diverse camera's te zien zijn. Bovenop de flightcase staat een kastje waarop de snelheid (V van Vitesse) en het kilometerpunt (PK van Point Kilometrique) zijn af te lezen. Voor het kastje staat een minicamera die er voor zorgt dat V en PK op de diverse testplekken in de trein op monitoren te zien zijn.
 

3 oktober 2006, op verschillende plaatsen in de trein hangt dit A4-tje. Dat hangt daar blijkbaar al sinds
 de testen op het noordelijke deel van de HSL-Zuid. Ik kan als leek moeilijk beoordelen
of de plaats van de test- en meetapparatuur inmiddels is gewijzigd.


Naast foto's van het interieur heb ik tijdens de rit naar het Hollandsch Diep door een raam ook een aantal filmpjes met mijn fotocamera gemaakt.  Helaas vloog kort na vertrek een vlinder o.i.d. tegen het raam......... 

De filmpjes zijn zoals gebruikelijk in wmv-formaat en omwille van de bestandsgrootte gecomprimeerd.
Door het comprimeren in combinatie met de hoge snelheid komen sommige filmpjes wat schokkerig over.

Op het eerste filmpje passeren we de stopplaats Noorderkempen. Duur 14 seconden, grootte 3 mb.
 


 

3 oktober 2006, we rijden met een snelheid van rond de 300 km/u verder richting Belgisch-Nederlandse grens. 
 


Op het tweede filmpje naderen we de grens bij de Transportzone Meer. Op het punt waar de betonnen wand eindigt rijden we Nederland binnen. We passeren het AT-station en rijden onder het viaduct Rietvelden door.
Duur 31 seconden, grootte 6 mb.

Op het derde filmpje rijden we links van de A16 de tunnelbak Galder in, rijden onder knooppunt Galder door en komen
rechts van de A16 weer uit de tunnel.  Duur 27 seconden, grootte 5 mb.

Op het vierde filmpje rijden we in de HSL-tunnelbak Prinsenbeek en komen ter hoogte van de fiets- voetgangersbrug weer bovengronds.  Duur 16 seconden, grootte 3 mb.

Op het vijfde filmpje rijden we vanaf Prinsenbeek over de brug over de Mark, onder de drie viaducten van knooppunt Zonzeel door en daarna onder viaduct Langeweg door. Vervolgens rijden we onder de fly-over Den Hoek door, passeren het instandhoudingscomplex bij Zevenbergschen Hoek, rijden via de Pergola over de sporen van/naar Roosendaal en passeren het onderstation nabij station Lage Zwaluwe.  Duur 1 minuut en 22 seconden. Grootte (let op!) 15 mb.

Op het zesde filmpje passeren we station Lage zwaluwe, de keet van Infraspeed en rijden onder de Binnenmoerdijkse Baan door. Duur 24 seconden, grootte 4,5 mb.

Op het zevende en laatste  filmpje van de testrit rijden we de HSL-brug over het Hollandsch Diep op waar we zullen stoppen. Duur 43 seconden, grootte 8mb.
 


 

3 oktober 2006, het uitzicht vanuit de trein in westelijke richting. Bovenin de foto rijdt het verkeer over de A16-autobrug.
 

3 oktober 2006, in rijtuig 2 worden zogenaamde comfortmetingen verricht. Zandzakken fungeren als `passagiersī.
 

3 oktober 2006, de apparatuur waarmee deze metingen worden verricht ziet er indrukwekkend uit....
 

3 oktober 2006, het is al vrij vol met alle apparatuur, met de pers erbij wordt het wel erg krap.....
op de monitoren rechts zijn de camerabeelden te zien, we staan stil op de brug over het Hollandsch Diep.

3 oktober 2006, de pijlers van fly-over den Hoek zijn verstevigd en er is een metalen geleiding aangebracht.
 

3 oktober 2006, al weer met een  behoorlijke snelheid flitsen we langs de Eurotoren bij Prinsenbeek in zuidelijke richting.
 

3 oktober 2006, we naderen weer de 300 km/u.
 

3 oktober 2006, de apparatuur registreert de hele rit.
 

3 oktober 2006, al snel zijn we weer terug in Luchtbal....

...waar hapjes en drankjes wachten.


Op de terugweg naar Breda via de E19 word ik ingehaald door de Thalys. Ik sta net op tijd op het
 viaduct in de Effense weg om een  filmpje te maken van de Thalys die alweer op de terugweg is naar Luchtbal.
Het lawaai op de achtergrond wordt veroorzaakt door het verkeer op de A16.
 Lengte 15 seconden, grootte 3mb.

Op 4 oktober maakte ik nog een filmpje in BelgiŽ vanaf de Henxbroekweg te noorden van Brecht.
Lengte 10 seconden, grootte 2 mb.

In BnDeStem stond op 4 oktober een artikel over deze persrit, geschreven door Renť Kloeg.
Voor het artikel, klik hier.
 

27 september 2006, deze foto waarop de 4302 poseert op de brug over het Hollandsch Diep, ontving ik in mijn mailbox!
 

Zoals in de introductie al is vermeld werd op 20 oktober het derde perron in Breda officieel geopend door minister Karla Peijs. Voorafgaand aan de opening maakte zij eerst een testrit mee van Rotterdam naar de stopplaats Noorderkempen aan boord van test-Thalys 4302.  Daarna reed de Thalys van Noorderkempen via de shuttleverbinding naar station Breda. Hieronder staat een impressie van de feestelijkheden in Breda.
 

20 oktober 2006,  eerder dan het linkerbord aangeeft wordt het derde perron geopend zoals op het rechterbord te zien is.
 

20 oktober 2006, aan de oostkant van het derde perron is alles in gereedheid gebracht voor de opening. De eerste genodigden zijn al gearriveerd. Nu is het wachten op de aankomst van Thalys 4302.
 

20 oktober 2006, iets eerder dan gepland arriveert de Thalys met minister Peijs langs spoor 7 van het derde perron.
 

20 oktober 2006, dan is het tijd voor toespraken waarna het perron officieel wordt geopend en
 het zuidelijke deel van de HSL-Zuid wordt overgedragen aan Prorail door de symbolische overdracht
van het stokje zoals dat in vroeger tijden bij de spoorwegen werd gedaan ........
 

20 oktober 2006, daarna is er uiteraard champagne en tijd voor het maken van foto's.
 

20 oktober 2006, terwijl de Thalys ter hoogte van de toegang tot het sober uitgevoerde derde perron staat te wachten
kan de fotograaf met toestemming van de Belgische meester (bedankt!) een foto maken vanuit de cockpit van de 4302.
 

20 oktober 2006, om 17.15 uur vertrekt Thalys 4302 uit Breda.
Via Antwerpen zal de 4302 naar de onderhoudswerkplaats in Vorst (bij Brussel) rijden.
Daar wordt alle testapparatuur verwijderd en daarna keert de 4302 terug in de normale dienst.

Een actueel overzicht van alle afleveringen vindt u hier.

Terug naar de index-pagina