20 november 2006, HSL-Zuid, aflevering 42

 
Bent u op zoek naar de officiële website van de Projectorganisatie HSL-Zuid?
 Klik dan op de onderstaande afbeelding.


In deze 42e aflevering staan per 20 november 30 foto's.


Internationale oefening 'Grensweg' op HSL
 

Op  zaterdag 18 november vond in de transportzone Meer - Hazeldonk de rampenoefening 'Grensweg' plaats. Doel   van deze oefening was het uittesten van het Belgische en Nederlandse rampenplan en het meten en optimaliseren van de samenwerking tussen de verschillende hulpdiensten.

Scenario van de oefening
Een hogesnelheidstrein van Schiphol naar Antwerpen rijdt als gevolg van dringende onderhoudswerken op het rechterspoor van de nieuwe hogesnelheidslijn. De trein raakt onderhoudsmateriaal dat op het spoor is terecht gekomen, ontspoort en raakt hierbij een werktrein. Hierbij vallen er verscheidene slachtoffers in de trein. Bovendien bevinden zich er nog een groot aantal reizigers in de trein waarvan nog niet bekend is in welke toestand zij verkeren. 

Doel van de oefening
Het doel van deze oefening was om naar aanleiding van een gesimuleerd spoorongeval de ontplooiing van het Belgische en Nederlandse noodplan met alle betrokken hulpdiensten uit te testen. Hierbij komen onder andere de volgende aspecten aan bod: het oproepen van de hulpdiensten, de wegafzettingen, het uitvoeren van de reddingsactiviteiten, de evacuatie van de gewonden, de registratie van de reizigers en het instandhouden van het verkeerscirculatieplan.  Voorts stond de communicatie tussen de hulpdiensten van beide landen en de samenwerking met Infrabel en ProRail tijdens deze oefening centraal. 

Bij deze oefening aan de grensovergang in de transportzone Meer - Hazeldonk waren ongeveer 900 medewerkers en 250 figuranten betrokken. De oefening  werd opgesteld door de Commissie Grensoverschrijdende Samenwerking bij Rampen (GSR), voorgezeten door de burgemeesters van Hoogstraten en Breda. De oefening werd gehouden op verzoek van deze commissie en de brandweerkorpsen van beide gemeenten.

Bron: Infrabel.


Tevredenheid overheerst na afloop

Tijdens de debriefing na afloop concludeerden de burgemeesters van Breda en het Belgische Hoogstraten dat de oefening dankzij een gedegen voorbereiding snel en gedisciplineerd was verlopen. Ook de Nederlandse en Belgische hulpdiensten waren tevreden over het verloop. Uiteraard zal deze oefening uitgebreid geëvalueerd worden.

 Voor het begin van de oefening mocht de pers even een kijkje 'achter de hekken'  nemen. 
 





 

 De spoorse figuranten, Thalys 4335, NMBS ´werktrein´ bestaande uit  loc .6204, 3 M4-rijtuigen en loc .6260.
 

 De Thalys is nu nog leeg, maar daar zullen aan het begin van de oefening zo'n 250 figuranten in zitten. 
Rechts is het zeil te zien dat aangebracht is om 'kijkfiles' op de A16/E19 te voorkomen.
 

 De 'werktrein' met daarin de slachtoffers.

Om 10.00 uur wordt de oefening gestart. 
 

 Na tien minuten arriveert de eerste hulpverlener en inspecteert de rampplek.
Nu is Rietvelden nog leeg, maar daar zal snel verandering in komen........
 

 De spanning is van de bovenleiding gehaald en onder het toeziend oog
van waarnemers 'knippen' brandweerlieden het gaas van het hekwerk open.

 

Dan volgt de volgende barričre, de gesloten deuren van de werktrein moeten open.
 

Na het openen van de deuren kunnen de reddingswerkers de trein in.
 

Inmiddels zijn de eerste ambulances en brandweerwagens gearriveerd.
 

 Met de minuut groeit het aantal hulpverleningsvoertuigen en hulpverleners...
 

De reddingsoperatie is in volle gang, de eerste slachtoffers zijn uit de trein gehaald.
 

Aan deze kant van het hek valt het op dat er aan de andere kant van het hek zeer gedisciplineerd wordt gewerkt.
 

De Belgische Civiele Bescherming installeert een antenne voor de communicatie.
Rechts daarvan de commandopost van de Brandweer Hoogstraten.

Links de Bredase brandweer, rechts de brandweer uit Hoogstraten. Let ook op de vouwfiets.....
 

Terwijl de 250 inzittenden van de Thalys wachten op evacuatie is de Nederlandse
Landmacht op een van de weinige rustige plekjes bezig met verbindingen. 

 

Een politiehelikopter cirkelt boven de rampplek.
 

Brandweerwagens staan op de calamiteitenweg naast de Thalys.
 

Nog steeds arriveren er voertuigen met hulpverleners.

Crisisberaad.....
 

Burgemeester van Hoogstraten van Aperen
wordt geďnterviewd door Omroep Brabant.

Burgemeester van Breda van der Velden
vergezelt Commissaris van de Koningin Maij-Weggen.

 

Slachtoffers en

 
hulpverleners
 

Samenwerking tussen de brandweer van Hoogstraten en Brecht. 
 

Steeds meer slachtoffers worden uit de trein gehaald. 
 

Uiterst behoedzaam wordt dit ernstig gewonde slachtoffer uit de trein gehaald.
(let op de metalen staaf die uit zijn lichaam steekt)
 

Sommige 'slachtoffers' blijven lang in hun rol.
Deze heer dreef een politieagente bijna tot wanhoop!!
 

De slachtoffers worden per ambulance naar het nabij gelegen tijdelijke ziekenhuis gebracht.


Tevredenheid tijdens de debriefing, de oefening is dankzij een goede voorbereiding snel en gedisciplineerd verlopen.

V.l.n.r. Burgemeester Arnold van Aperen (Hoogstraten), burgemeester Peter van der Velden (Breda), Luc van Steenkiste, directeur generaal van Infrabel en Sonja van Ginneken, woordvoerder gemeente Breda.
 

Deze fotoreportage kon gemaakt worden dankzij de medewerking van Frederic Petit, woordvoerder van Infrabel.
 


Ook op de website www.haagsebeemden.nl staan foto's van deze oefening.

Een actueel overzicht van alle afleveringen vindt u hier.

Terug naar de index-pagina