9 februari 2007, HSL-Zuid, aflevering 43
Update: 7 maart
 

In deze 43e aflevering staan per 7 maart 27 foto's (waaronder 1 gastfoto) en 2 filmpjes.


*Foto's van de eerste testritten op HSL-Zuid met AngelTrains Traxx 186 111 op 9 februari.
*Foto's van Rotterdam Rail Feeding 17 (RRF17) op HSL-Zuid op 16 en 20 februari.
*Foto van AngelTrains Traxx 186 113 en RailPro 6504 tijdens rit van Roosendaal naar Utrecht op 21 februari.
*Foto's en 2 filmpjes van de testritten op de HSL-Zuid met AngelTrains Traxx 186 113 op 22 februari.
*Foto's vervanging wisseldeel van aansluitwissel verbindingsspoor Breda->HSL-Zuid op 23 februari.
*Foto's van de SNCF X1501-1502 op 7 maart


Net voor kerstmis vorig jaar arriveerde de door Bombardier voor AngelTrains gebouwde Traxx loc 186 111 in Nederland. Deze loc is de eerste van een serie van 15 die door HSA en NMBS zullen worden gebruikt voor de tijdelijke pendeltreinen op de HSL-Zuid.

Op 9 februari verscheen de 186 111-1 samen met het meetrijtuig van Lloyd's Register (voorheen Nedtrain) voor het eerst op het zuidelijke deel van de HSL-Zuid voor een aantal testritten waarbij o.a. retourstromen van de loc gemeten werden.
 





 

 9 februari 2007, het is rond 10.00 uur nog wat nevelig als de testtrein midden op de HSL-brug stopt.
 

 9 februari 2007, vanaf de HSL-brug optrekkend, afremmend, stoppend en weer optrekkend nadert de 186 111
(volledig nummer: 94 80 0 186 111-1) het viaduct in de Binnenmoerdijkse Baan ten noorden van station Lage Zwaluwe.
 

9 februari 2007, langzaam rijdt de testtrein richting station Lage Zwaluwe.
 

 9 februari 2007, de testtrein nadert het viaduct in de Verlegde Hoge Zeedijk ten zuiden van Zevenbergschen Hoek.
 

 9 februari 2007, ter hoogte van het viaduct in de Effenseweg, ten zuiden van Breda, 
rijdt de testtrein in een waterig zonnetje richting HSL-tunnelbak Galder.

 

9 februari 2007, de grens is bijna bereikt. Helaas voor de fotograaf zal de trein stoppen onder het viaduct Rietvelden.
 

9 februari 2007, na een korte pauze stapt de bemanning in en zal de trein,
 met voorop het Lloyd's Register meetrijtuig, weer in noordelijke richting vertrekken.
 

9 februari 2007, de testtrein vertrekt voor een volgende testrit
die zal eindigen op de HSL-Brug over het Hollandsch Diep.
 

 9 februari 2007, voor de fotograaf (in geel vest) op de brug staat de trein in het zonnetje prima geparkeerd.
Voor de fotograaf op de wal staat een portaal helaas wat hinderlijk in beeld......
 

9 februari 2007, na de fotosessie op de brug rijdt de testtrein -nu met flinke snelheid- richting zuiden.


Al geruime tijd is V100 RRF17 van Rotterdam Rail Feeding gestationeerd op het onderhoudscomplex
 bij Zevenbergschen Hoek. De loc maakt regelmatig ritten richting Barendrecht en richting grens. 

16 februari 2007, RRF17 rijdt net ten noorden van station Lage Zwaluwe over de HSL-Zuid richting onderhoudscomplex.
 

20 februari 2007, ter hoogte van het viaduct in de Hazeldonksestraat rijdt de RRF17 richting grens.
 


 Overbrenging AngelTrains 186 113 van BelgiŽ naar Utrecht op 21 februari.
 

21 februari 2007, AngelTrains 186 113-7 keerde na een kort verblijf in BelgiŽ terug in Nederland.
De locomotief werd vanaf Roosendaal getrokken door Railpro 6504.
Op de foto, die net na twaalf uur is genomen ten westen van Prinsenbeek, is het duo op weg naar Utrecht. 
De loc maakte op 22 februari een aantal testritten op het zuidelijke deel van de HSL-Zuid, zie hieronder.
 


Op 22 februari vonden er testritten plaats met AngelTrains 185 113-7. Met enkele uren vertraging arriveerde de loc op de HSL-Zuid en reed vervolgens een aantal testritten tussen Prinsenbeek en de brug Hollandsch Diep.
 

22 februari 2007, AngelTrains 185 113 rijdt ter hoogte van het viaduct in de Brielsedreef de eerste testrit van vandaag. 
 

22 februari 2007, korte tijd later rijdt de loc ter hoogte van hetzelfde viaduct weer richting Prinsenbeek.
 

22 februari 2007, ter hoogte van de Binnenmoerdijkse Baan rijdt de loc richting de HSL-brug Hollandsch Diep.
 

22 februari 2007, flink vaart makend rijdt de loc ter hoogte van hetzelfde viaduct richting zuiden.
 

Met mijn fotocamera heb ik vandaag ook twee filmpjes gemaakt vanaf viaduct Langeweg.
 De forse originele bestanden zijn gecomprimeerd en geconverteerd naar wmv-formaat.
Vanwege de stevige wind en het verkeerslawaai van de A16 is het geluid  niet optimaal!
 

Op het eerste filmpje rijdt de 186 113 ter hoogte van het viaduct Langeweg in zuidelijke richting.
Lengte 14 seconden, grootte 2.7 mb. Filmpje bekijken, klik hier.

Op het tweede filmpje rijdt de 186 113 ter hoogte van het viaduct Langeweg in noordelijke richting.
Lengte 24 seconden, 4.5 mb. Filmpje bekijken, klik hier.
 


Op 23 februari werd een deel van het aansluitwissel in het verbindingsspoor Breda->HSL-Zuid vervangen.
Als gevolg van deze werkzaamheden gingen de voor vandaag geplande testritten met de 185 113-7 niet door.
 

23 februari 2007, vanaf het losplatform van Ikea is te zien, dat de calamiteiten/onderhoudsweg
 maar net breed genoeg is voor de kraanwagen en vrachtwagen van de firma van der Tol.
Het defecte wisseldeel ligt al op de vrachtwagen en het nieuwe wisseldeel ligt bijna op zijn plaats.
 

23 februari 2007, in het midden van de foto zijn de losgekoppelde kabels en wisselmotoren te zien.
 Daarachter wordt het wisseldeel in de juiste positie gebracht,
 

23 februari 2007, het afvoeren van het defecte wisseldeel is vanwege de beperkte manoeuvreerruimte
 ter hoogte van de Leursebaan en de lengte van het wisseldeel nog een heel karwei. 
 

23 februari 2007, nadat het evenwicht van het wisseldeel is bepaald, wordt het met de kraan van de vrachtwagen
 op de calamiteiten/onderhoudsweg naar een op het fietspad klaarstaande vrachtwagen getakeld.
 

23 februari 2007, langzaam zakt het wisseldeel naar de gereedstaande vrachtwagen.
 De verkeersregelaar zorgt er voor dat fietsers weer veilig het fietspad bereiken.


Van 5 t/m 8 maart voerde het Franse SNCF-motorstel X1501-1502 voorbereidende testen uit op het zuidelijke deel van de HSL- Zuid tussen Barendrecht en de grens.  Dit SNCF-treinstel is omgebouwd uit een autorail type RGP 2 serie 2700 uit 1954-1955 en samengesteld uit de voormalig motorwagens 2707 en 2714. Het stel bereidde de ERTMS-meetritten voor die in 2008 met een omgebouwde Thalys zullen plaatsvinden. De X1501-1502 is uitgerust met ERTMS-apparatuur van de fabrikant CSEE die ook in de toekomstige test-Thalys zal worden geÔnstalleerd.
(Bron: Projectorganisatie HSL-Zuid en HOV maart 2007)

 

 

7 maart 2007, SNCF motorstel X1501-1502 nadert het viaduct in de Omgeleide Hoofdstraat bij Zevenbergschen Hoek.
 

 

 7 maart 2007, de X1501-1502 poseert even op de HSL-brug over het Hollandsch Diep. 
 

 

7 maart 2007, de X1501-1502 is het hoogste punt van de HSL-brug over het Hollandsch Diep
 gepasseerd en rijdt verder naar de tunnel onder de Dordtse kil.
 



Hieronder staat als gastfoto een statieportret van Angel Trains E 186 111-1. De foto ontving ik op mijn verzoek van Rob van der Woude. Bezoek ook zijn website: http://robvanderwoude654.fotopic.net/
 

 19 januari 2007, Angel Trains E186 111-1 te Utrecht, gefotografeerd door Rob van der Woude.
 


 

Jos van der Kolk, de meester op de loc, heeft op 9 februari 'binnen de hekken' een aantal foto's van de test-
ritten gemaakt.  Klik op de onderstaande foto om naar zijn website te gaan. Dan even naar beneden scrollen.
 


Wordt vervolgd!!

Eind november vorig jaar werd er ook nog met divers materieel getest op het zuidelijke deel van de HSL-Zuid.
Voor de volledigheid staan hieronder twee -niet eerder op deze website- gepubliceerde foto's.
 

27 november 2006, Rotterdam Rail Feeding ( RRF ) 16 duwt BB21/ERTMS-motorpost
mP 3029 van ProRail ter hoogte van Zevenbergschen Hoek in zuidelijke richting.

30 november 2006, een testtrein bestaande uit SBB Cargo Traxx loc Re 482 044, een ICRm B, ICRm A en Nedtrain's meetrijtuig maakte op die dag een aantal testritten tussen Barendrecht en de grens. De foto van de testtrein, die richting grens rijdt, is gemaakt vanaf het viaduct in de Nieuw Ginnekensebaan net ten zuiden van de tunnelbak Galder.
 

Een actueel overzicht van alle afleveringen vindt u hier. 


Terug naar de index-pagina