HSL-Zuid, aflevering 50
 

In deze 50e aflevering staan per 20 november  2011 79 foto's en 10 filmpjes.
 

-Foto's van de instructieritten met Bombardier Traxx 186 240 tussen Rotterdam en Breda op 14 en 18 februari 2011
-Foto's van Fyra-trein bij Langeweg op 25 februari 2011
-Foto's van integraal proefbedrijf van en naar Breda op 13 maart 2011
  Update 15 april 2011: Publicatie van een van de foto's op de cover van het aprilnummer van Op de Rails
-Foto's en filmpjes van de grensoverschrijdende testritten met NMBS Fyra-stel 4881 op 22 maart 2011
-Foto's van de Fyra op 2 april 2011
-Foto's van de officiŽle opening van de Fyra-verbinding Breda-Amsterdam op 3 april 2011
-Foto's en filmpjes van de Fyra in de reguliere dienstregeling op 8 april 2011
-Foto's van Fyra en Benelux in Breda op 24 april 2011
-Foto's van het bezoek aan de verkeersleiding in Antwerpen-Berchem op 3 oktober 2011
-Foto en filmpje van de proefrit van een V250-stel van Watergraafsmeer naar Brussel-Noord op 6 november 2011
-Foto's en filmpjes van de Thalys op 19 en 20 november 2011
 


Momenteel vinden er tussen Rotterdam en Breda instructieritten via de HSL-Zuid plaats ter voorbereiding op de opening van de Fyra-verbinding tussen Rotterdam en Breda. Begin april wordt de huidige Fyra-verbinding tussen Amsterdam en Rotterdam verlengd naar Breda. Twee keer per uur
zal er dan een trein tussen Amsterdam, Rotterdam en Breda v.v. gaan rijden via de HSL-Zuid. Tot het moment waarop de AnsaldoBreda V250 treinstellen ingezet kunnen worden (vermoedelijk eind dit jaar) wordt er gereden met Traxx-locomotieven en Prio-rijtuigen. Deze treinen hebben op de HSL-Zuid een maximum snelheid van 160 km/u.

De onderstaande foto's en het filmpje zijn gemaakt op diverse locaties langs de HSL-Zuid en het conventionele spoor nabij Breda. Voor de instructieritten werd deze week Traxx 186 240 ingezet, een 4-systeem- loc type F140 MS van CB Rail leasing company.
 

14 februari 2011, Traxx 186 240 rijdt ter hoogte van de Binnenmoerdijksebaan in zuidelijke richting en zal
net ten noorden van fly-over Den Hoek via het verbindingsspoor HSL-Zuid -> conventioneel spoor verder rijden naar Breda.
 

14 februari 2011, naast afbeeldingen van Traxx-locomotieven is de 186 240 voorzien van de tekst:
'The Power of TRAXX - Established throughout Europe'.
 

18 februari 2011, ter hoogte van viaduct Langeweg rijdt de 186 240 met gestreken stroomafnemers richting fly-over Den Hoek.
De fly-over is de neutrale (spanningsloze) zone tussen de 1500-volt-spanning op het conventionele spoor en de de 25kv-spanning op de HSL-Zuid.
In geval van calamiteiten kan deze neutrale zone onder spanning gezet worden, zowel met 1500 volt als met 25kv.
 

18 februari 2011, de 186 240 passeert via de fly-over de conventionele sporen, het verbindingsspoor van de HSL-Zuid naar de conventionele sporen, de HSL-sporen en zal ter hoogte van het viaduct in de Omgeleide Hoofdstraat via het hogesnelheidswissel de HSL-Zuid oprijden.
Anders dan wat vaak wordt beweerd, rijden in normaal bedrijf alleen treinen van Breda naar Rotterdam over de fly-over. 
 

Filmpje van de passage van de 186 240 over de fly-over, 20 seconden, 4,5 mb.
 

18 februari 2011, later op de middag rijdt de 186 240 ter hoogte van Prinsenbeek weer een instructierit naar Rotterdam.

 

 

Niet alleen wordt er met losse locomotieven gereden, regelmatig verschijnt er ook een complete Fyra-trein
waarmee tussen Rotterdam en Breda v.v. wordt proefgereden.
 

25 februari 2011, Traxx locomotief 186113 staat op het verbindingsspoor met een Fyra-stam ter hoogte van viaduct Langeweg te wachten op toestemming om via Fly-over Den Hoek de HSL-Zuid op te rijden. Achter de locomotief is het in aanbouw zijnde AT-station Langeweg te zien. Rechtsboven de locomotief zijn de nieuw geplaatste bovenleidingportalen naast het HSL-spoor te zien voor de stroomtoevoer vanuit het AT-station.
 

25 februari 2011, terwijl de Fyra-trein staat te wachten, passeert op het conventionele spoor een goederentrein, getrokken door Railion loc 1614.
 


 

Op zondag 13 maart vonder er promotieritten voor genodigden plaats.  In een halfuursdienst werd er van en naar Breda gereden waar de Fyra-treinen arriveerden op en vertrokken van spoor 5, wat ook in de commerciŽle dienst het geval zal zijn.

Nadat een trein in Breda is gearriveerd, wordt de locomotief afgekoppeld. Daarna wordt aan de andere zijde de overstaande locomotief aangekoppeld.
 

13 maart 2011, met op kop de 186115 staat een Fyra-trein op spoor 5 gereed voor vertrek.
 

13 maart 2011, om 13.55 uur vertrekt de trein uit Breda naar Rotterdam via de HSL-Zuid.
 

13 maart 2011, onder de kap staat de 186118 die de trein naar Breda heeft gereden.
De locomotief zal binnen enkele minuten naar de sporen richting Roosendaal rangeren.
 

13 maart 2011, met op kop de 186114 rijdt om 14.07 uur de Fyra-trein uit Rotterdam station Breda binnen.
Deze foto werd gepubliceerd op de cover van het april-nummer 2011 van Op de Rails, zie hieronder.
 

 

13 maart 2011,  terwijl aan de andere zijde de 186114 wordt afgekoppeld, rijdt de 186118 naar de Fyra-stam.
Deze locomotief zal de trein naar Rotterdam rijden.
 

13 maart 2011, de stroomafnemers zijn gestreken tijdens het aankoppelen van de locomotief.
 

13 maart 2011, om 14.25 uur vertrekt de trein richting Rotterdam.
 

13 maart 2011, enkele minuten later rijdt de 186114 met rangeerverlichting (linkse frontsein aan) naar de sporen richting Roosendaal.
Daar wacht de locomotief op de aankomst van de volgende Fyra-trein in Breda om die daarna weer richting Rotterdam te rijden.

13 maart 2011, op deze foto, gemaakt vanaf spoor 5, staat de 186114 klaar om aangekoppeld te worden.

De hierboven geschetste procedure vindt elk half uur plaats.
 

13 maart 2011, ter hoogte van Prinsenbeek is om 15.34 uur een Fyra-trein onderweg naar Breda.
 

13 maart 2011, enkele minuten later passeert op de dezelfde locatie een Fyra-trein die via Fly-Over Den Hoek de HSL-Zuid op zal rijden.
 


 

Op dinsdag 22 maart 2011 vonden er op het grensbaanvak Essen-Roosendaal grensoverschrijdende testritten plaats met NMBS Fyra-stel 4881.
Volgens Belgische bronnen was dit pas de tweede keer dat een Fyra-stel op eigen kracht (OEK) de grens passeerde. Tot voor kort werd het transport van Fyra-stellen van en naar BelgiŽ altijd verzekerd door locomotieven van Railion of NMBS (zie HSL aflevering 49)
 

22 maart 2011, net voor 11.00 uur arriveert de NMBS 4881 in Essen.
 

22 maart 2011, na aankomst in Essen blijft de 4881 enkele minuten stilstaan om o.a. de Nederlandse 'pilot' in te laten stappen.
Die zal de testritten tussen Essen en Roosendaal v.v. begeleiden.
 

22 maart 2011, de NMBS 4881 is aan de buitenzijde inmiddels van nummers voorzien.
 

22 maart 2011, om 11.00 uur staat de 4881 klaar voor de eerste testrit naar Roosendaaal en zal enkele minuten later vertrekken.
 

22 maart 2011, een klein uur later rijdt de 4881 nabij de Grensstraat richting Essen en zal daar uitwijken naar de spoorbundel.

Filmpje van de aankomst in Essen, 39 seconden, grootte 8 mb.
 

Na de passage van de 4881 bij de Grensstraat rij ik naar de overweg bij 'Spoorpad' in Nederland waar de volgende twee filmpjes zijn gemaakt.

Filmpje van de passage van de testrit van Essen naar Roosendaal, 16 seconden, grootte 3 mb.

Filmpje van de testrit Roosendaal naar Essen, 47 seconden, grootte 9mb
 


Hoewel de feestelijke start van de verbinding Breda-Amsterdam pas op zondag 3 april zou plaatsvinden,
werd er op zaterdag 2 april al volgens dienstregeling gereden.
De onderstaande foto's zijn op diverse locaties gemaakt.
 

2 april 2011, rond half twaalf rijdt een Fyra, getrokken door de 186119, sterk afremmend, Fly-over Den Hoek op.
 

2 april 2011, midden op de fly-over komt de trein tot stilstand. Enkele minuten later rijdt de trein stapvoets richting het HSL-spoor.
 

2 april 2011, nadat ik net aangekomen ben bij de volgende fotolocatie (Omgeleide Hoofdstraat) komt dezelfde trein, snelheid makend, voorbij. 
 

2 april 2011, enkele minuten later passeert een Fyra richting Breda.
 

2 april 2011, weer een half uur later rijdt een Fyra over HSL-brug naar Breda.
 

2 april 2011, enkele minuten later is een Fyra naar Rotterdam het hoogste punt van de brug gepasseerd.
 


 

Op 3 april 2011 vond onder het motto "NSHispeed brengt Brabant en Randstad dichter bij elkaar"
de officiŽle opening van de Fyra-verbinding van Breda naar Amsterdam plaats.
 

3 april 2011, genodigden en pers worden ontvangen op het oostelijke deel van spoor 5.
 

3 april 2011, om 08.38 uur is het nog relatief rustig op het feestelijk aangeklede perron waar uitgebreide catering en muziek aanwezig is. 
De Fyra die nu nog op spoor 5 staat zal om 08.54 uur vertrekken. Fyra locomotief  118112 die links in beeld staat zal na vertrek rangeren
naar de sporen ten westen van het station en daarna de trein die om 09.24 uur vertrekt naar Amsterdam rijden.

 

3 april 2011, de aankomst van de 'eerste' Fyra wordt fotografisch en filmisch vastgelegd.
Het pilaartje met de rode knop links op de foto met het opschrift HIspeed zal een rol vervullen bij het openingsmoment.

 

3 april 2011, voor de rangeerder die de 186119 moet afkoppelen is er door de feestelijkheden erg weinig manoeuvreerruimte.
Even later zal de trein dan ook een stukje verder rijden.
 

3 april 2011, burgemeester van der Velden tijdens zijn toespraak.
 

3 april 2011, de CTA op spoor 5 geeft de vertrektijd en bestemming van de Fyra aan.
Vooruitlopend op de toekomstige verbinding naar BelgiŽ staat er ook al 'with supplement'.
 

3 april 2011, genodigden en pers wachten op het openingsmoment.

3 april 2011, nadat burgemeester van der Velden en directievoorzitter Siebers van NS-Hispeed samen op de rode knop hebben gedrukt
klinkt er muziek en start op de schermen een animatie. Het laatste beeld toont links de huidige reistijden van de Fyra via de HSL-Zuid.
 

3 april 2011, getrokken door locomotief 186112 vertrekt de Fyra exact om 09.24 uur uit Breda.
 

3 april 2011, de Fyra vanuit Amsterdam naar Breda vertrekt van spoor 15a.
 

3 april 2011, het tableau met de treinsamenstellingen moet nog worden aangepast, de nieuwe eindbestemming is immers Breda.
 

3 april 2011, terwijl op spoor 14a de Beneluxtrein naar Brussel gereed staat voor vertrek, arriveert op spoor 15a de Fyra naar Breda.
Locomotief 186111 is nog niet van Fyra-opschriften voorzien.

 

3 april 2011, na aankomst in Breda herinnert niets meer aan de festiviteiten van vanmorgen.
 

Zie ook het persbericht van NS HIspeed over de officiŽle opening (Pdf-formaat)
 


Op 8 april 2011 maakte ik enkele foto's en filmpjes van de Fyra in de reguliere dienst naar en van Breda.
 

8 april 2011,  ter hoogte van de Binnenmoerdijkse Baan rijdt een Fyra, getrokken door 186111 naar Breda.
 

Filmpje van de passage, 12 seconden, grootte 2,5 mb


8 april 2011, enkele minuten later rijdt op dezelfde locatie een Fyra richting Rotterdam.

Opvallende details op deze foto:
 Het boompje links van de witte container is sinds de aanleg van de HSL-Zuid gegroeid tot een heuse -voor de fotograaf in de weg staande- boom!
De Prio-rijtuigen, voormalige NS-rijtuigen, rijden in de Fyra-kleurstelling, met uitzondering van de deuren aan het einde van de rijtuigen.
Die zijn nog blauw, zoals rechts op de foto is te zien.
 

Filmpje van de passage, 12 seconden, grootte 3 mb
 

8 april 2011, een half uur later rijdt een Fyra met gestreken stroomafnemers op volle snelheid over de fly-over Den Hoek.
 

Filmpje met veel windgeruis van de passage, 21 seconden, grootte 5 mb


 

Op 24 en 25 april 2011 was er via het conventionele spoor geen treinverkeer mogelijk tussen Breda/Roosendaal en Amsterdam.
De Beneluxtrein die normaal tussen Amsterdam CS en Brussel-Zuid rijdt, reed op beide dagen van/naar Breda.
Daar was een overstap mogelijk op de Fyra die via de HSL-Zuid wel reed tussen Breda en Amsterdam CS v.v.
De onderstaande foto's zijn gemaakt op 24 april 2011.
 

24 april 2011, ter hoogte van de Oude Kerkstraat ten westen van Etten-Leur rijdt een Beneluxtrein om 11.30 uur richting Breda.
 

24 april 2011, per auto rijd ik naar station Breda waar op spoor 5  de 186236, ťťn van de nieuwe HiSpeed locomotieven,
klaar staat met de trein die om 11.54 uur naar Amsterdam CS zal vertrekken.
 

24 april 2011, op spoor 6 staat de Beneluxtrein klaar die om 12.18 uur naar Brussel-Zuid zal vertrekken.
 

24 april 2011, terwijl op spoor 6 de Benelux staat te wachten, arriveert om 12.03 uur de Fyra uit Amsterdam.
 

24 april 2011, onder de informatie over de vertrektijd van de Benelux naar Brussel-Zuid
staat aangegeven dat de Intercity naar Den Haag CS niet rijdt, of toch wel??
 

24 april 2011,  om 12.18 uur vertrekt de Benelux naar Brussel-Zuid.
De Fyra naar Amsterdam zal 6 minuten later om 12.24 uur naar Amsterdam vertrekken.
 

24 april 2011, om 12.48 uur arriveert op spoor 6 de Benelux uit Brussel-Zuid.
 

24 april 2011, links staat op spoor 5 Fyra locomotief 186120, rechts staat op spoor 6 NMBS-locomotief 2825.
Beide locs hebben de rangeerverlichting al ingeschakeld (linker frontsein aan).
 

24 april 2011, NMBS 2825 is vanaf spoor 6 naar de opstelsporen ten oosten van station Breda gereden
en rijdt op de foto via spoor 4 naar de sporen ten westen van het station.
 

24 april 2011, tijdens de passage van de 186120 weerspiegelt het Fyra-opschrift op de zijkant van de NMBS 2825.
 

24 april 2011, met als trekkracht de 186144 arriveert om 13.03 uur de Fyra uit Amsterdam.
Ook deze locomotief is recent in Nederland gearriveerd en is in dienst bij NSHispeed.
 

24 april 2011, terwijl rechts de reizigers met veel bagage instappen rangeert de NMBS 2825, langzaam rijdend, naar de Benelux-stam.
De rangeerder staat al klaar om de locomotief aan te koppelen.
 

24 april 2011, om 13.11 uur staan links op spoor 6 de Benelux en rechts op spoor 5 de Fyra gereed voor vertrek.
Als eerste zal de Benelux om 13.18 uur naar Brussel-Zuid vertrekken, daarna vertrekt de Fyra om 13.24 uur naar Amsterdam-CS.
 

 24 april 2011, later op de middag is een Beneluxtrein, getrokken door NMBS locomotief 2801
met achterop de NMBS locomotief 2803 ter hoogte van Prinsenbeek onderweg naar Breda.


 

Op 3 oktober 2011 stelde Infrabel tijdens de Open Bedrijvendagen diverse locaties, die normaal niet toegankelijk zijn, open voor het publiek.
…en daarvan was de "Seinpost' Antwerpen-Berchem van waaruit het treinverkeer in wijde omgeving wordt geregeld.
Vanuit deze seinpost wordt ook het HSL-treinverkeer van Antwerpen-Centraal over de L4 tot Meer grens geregeld.
 

Overzicht van de desk met de schermen waarop de sporen van de L4 te zien zijn inclusief station Noorderkempen.
Met de telefooncentrale kan o.a. contact opgenomen met de HSL-Zuid-verkeersleiding in Rotterdam.
 

Op deze foto is bovenaan te zien dat IR 612 (rode streep), aankomst 12. 53 uur,
bijna Noorderkempen heeft bereikt en dat de rijweg (groene streep) naar spoor 1 is ingesteld.
 

De treindienstleider kan nu de rijweg instellen voor IR 633 naar Antwerpen-Centraal:
Vertrek Noorderkempen 13.07 uur, aankomst Antwerpen-Centraal 13.24 uur.
Na vertrek uit Noorderkempen zal de trein eerst invoegen in het rechterspoor en daarna wisselen naar linkerspoor.
( In dit tijdvenster rijden normaliter geen Thalys-treinen tussen Rotterdam en Antwerpen-Centraal v.v. )
 

De verkeersleiding van Infrabel beschikt over eigen voertuigen.
 


 

Regelmatig vinden er 's nachts op de HSL-Zuid en L4 grensoverschrijdende proefritten plaats met V250-stellen.
De proefritten starten nadat de laatste Thalys de HSL-Zuid/L4 heeft verlaten en het spoor buitendienst wordt gesteld.

Op zondag 6 november 2011 vond er een proefrit plaats over conventioneel spoor van de Watergraafsmeer
via  Rotterdam, Roosendaal, Antwerpen-Centraal naar Brussel-Noord v.v.
 

Ter hoogte van de Maststraat nabij Nispen heeft een nummerloos V250-stel bijna de Belgische grens bereikt met eindbestemming Brussel-Noord.
Opvallend detail links, het Belgische sein naast het rechterspoor op Nederlands grondgebied.
Dit sein is alleen in functie als er rechterspoor wordt gereden, want tussen Roosendaal en Essen wordt in normaal bedrijf links gereden.
 

Filmpje van de passage van de V250.


 

Alweer geruime tijd rijden Thalys-treinen tussen Amsterdam en Parijs via de HSL-Zuid.
De onderstaande foto's en filmpjes zijn gemaakt op 19 en 20 november 2011.
 

19 november 2011, een Thalys PBKA-stel is als trein 9338 in de laagstaande zon ter hoogte van de Overasebaan onderweg naar Antwerpen.
 

Filmpje van de passage van trein 9338.
 

20 november 2011, een dag later en anderhalve kilometer zuidelijker herinnert niets meer aan het mooie weer.

Ter hoogte van de Hazeldonksestraat is het zicht vanwege de mist minder dan 50 meter......
 Dankzij de cabinesignalering heeft de Thalys daar geen last van en rijdt met 300 km/h als trein 9338 richting Antwerpen-Centraal.
 

Filmpje van de passage van de Thalys in de mist.
 

Wordt vervolgd

Terug naar de index-pagina