HSL-Zuid, aflevering 44
8e update, 10 oktober 2007:
Foto's en een filmpje van de testritten met ATCS 7104
op 9 en 10 oktober 2007.

In deze 44e aflevering staan per 10 oktober 50 foto's en 5 filmpjes:
 
-foto Angel Trains Traxx 186 111-1 op 6 juni
-foto Thalys 4303 op 9 juni
-foto's en filmpje RRF17 op 9 en 12 juni
-foto's en 2 filmpjes Taurus Rh1216 op 12 en 13 juni
-foto's NMBS HLD .6264 op 19 en 25 juli
-foto's Taurus Rh1216 op 17 augustus
-gastfoto's Taurus Rh1216 van Ronald Eisses
-foto's Traxx-loc 186 124 in de Tractiewerkplaats Antwerpen-Noord op 15 september
-foto Traxx-loc 186 113 bij Lage Zwaluwe op 19 september
-foto van test-Thalys 4536 bij Lage Zwaluwe op 19 september
-filmpje van grensoverschrijdende testrit Thalys 4536 bij Transportzone Meer en foto ter hoogte van de
 Hazeldonksestraat van de aansluitende testrit naar Rotterdam op 20 september
-foto's van test-Thalys 4536 tijdens grensoverschrijdende testritten op 25 september
-foto's van NMBS HLD .6264 tijdens grensoverschrijdende ETCS-testritten op 3 oktober
-foto's en een filmpje van de ACTS 7104 tijdens testritten op 9 en 10 oktober
 



Dinsdag 5 en woensdag 6 juni maakte Angel Trains Traxx 186 111-1 op eigen kracht twee lange ritten door Nederland.
Op woensdag werd de route Utrecht, Tilburg, Breda, Lage Zwaluwe, Roosendaal, Bergen op Zoom, 
Roosendaal, Breda, Nijmegen, Zutphen, Amersfoort, Utrecht gereden.


6 juni 2007, Angel Trains Traxx 186 111-1 rijdt iets voor 13.00 uur ter hoogte van Prinsenbeek richting Breda.
 

Van vrijdag 8 juni tot en met woensdag 13 juni voerde Thalys 4303 diverse testritten uit op het HSL-spoor ten noorden van Rotterdam. Deze testen stonden in het teken van de Ďvrijgaveí van Rijpwetering op hoge snelheid. Eind vorig jaar is het spoor hier over een lengte van 800 meter vervangen, de lijn is vervolgens getest met een snelheid van 160 km/uur en dat is nu ook gebeurd met een snelheid van 300 km/uur (Bron: Projectorganisatie HSL-Zuid).  De Thalys werd elke dag 's morgens vanuit de HST-werkplaats Vorst bij Brussel via Roosendaal aangevoerd en keerde aan het eind van de dag ook weer via Roosendaal terug naar Vorst.

 9 juni 2007, na een testdag op het noordelijke deel van de HSL-Zuid is test-Thalys 4303 ter hoogte van de
 Molenweg bij Zevenbergen op weg naar Roosendaal en daarna verder naar de HST-werkplaats in Vorst. 


Na een korte afwezigheid verscheen diesellocomotief Rotterdam Railfeeding 17
 (een V100, ook wel BR203 genoemd) weer op het zuidelijke deel van de HSL-Zuid.

 9 juni 2007,  terwijl de jonge stieren op de voorgrond uitgekeken zijn op de fotograaf rijdt de RRF17
ter hoogte van de fly-over bij Lage Zwaluwe over het HSL-spoor richting de brug over het Hollandsch Diep.

Ook 12 juni 2007 was de RRF17 actief op het zuidelijke deel. Vanaf het viaduct in de Binnen Moerdijkse
Baan maakte ik een filmpje van de stapvoets rijdende loc. Start filmpje, 15 seconden, grootte 3 mb. 


Na intensieve inzet op het noordelijke deel reed de Siemens Taurus Rh1216.050 een aantal dagen op het zuidelijke deel van de HSL-Zuid. Deze loc is een oude bekende, want de loc reed in 2006 ook al de nodige test-kilometers op de HSL-Zuid, toen in rode livrei en voorzien van de opvallende opschriften "Borderless-Powerful-Fast'.

Op 2 september 2006 reed de locomotief op het hogesnelheidsspoor tussen Ingolstadt en NŁrnberg een nieuw wereldrecord voor locomotieven: 357 km/u. Sindsdien rijdt de locomotief in 'Weltrekord'-livrei rond.
 

 16 januari 2006, nabij station Lage Zwaluwe staat de Siemens Rh 1216.050 klaar voor een volgende testrit.
 

12 juni 2007, anderhalf jaar later en enkele honderden meters noordelijker rijdt de Siemens
Rh 1216.050 in 'weltrekord'-livrei richting de HSL-brug over het Hollandsch Diep.

12 juni 2007, op deze foto, een uitsnede uit de vorige foto, zijn de opvallende opschriften goed te zien.
 

Op 12 juni maakte ik met mijn foto-camera ook een filmpje van de Taurus die met hoge snelheid ter hoogte van het viaduct in de Binnenmoerdijkse Baan richting Lage Zwaluwe reed. Uiteraard niet met 357 km/u, maar het verschil
in snelheid met de Intercity die in het midden van het beeld over de fly-over richting Breda rijdt, is duidelijk te zien!

Start het filmpje, 18 seconden, grootte 3mb.
 

Op 13 juni maakte ik vanaf hetzelfde viaduct met mijn foto-camera nog een een filmpje van de Taurus die -langzaam rijdend- op weg was naar de HSL-brug over het Hollandsch Diep. Met dank aan de meester voor het toeteren..!!

Start het filmpje, 38 seconden, grootte 7mb.


 
Tot en met 27 juli vonden op het zuidelijke deel van de HSL-Zuid tussen Barendrecht en de Belgische grens ETCS-2 testen plaats. De testen werden uitgevoerd door de NMBS HLD .6264. Deze Belgische diesellocomotief is -tijdelijk- voorzien van ETCS-2 van Alstom. ETCS staat voor European Train Control System. De onderstaande foto's zijn op donderdagmiddag 19 juli gemaakt vanaf het viaduct in de Verlegde Hoge Zeedijk. De locomotief keerde na de ochtendshift terug naar het Instandhoudingscomplex bij Zevenbergschen Hoek. Korte tijd daarna vertrok de .6264 voor de middagshift. Eerder dit jaar heeft de .6264 in BelgiŽ ETCS-2-testen uitgevoerd op o.a. de L4 (HST-noord).

Dat juist de .6264 door Infrabel is voorzien van ETCS-2 berust op toeval, de locomotief was vrij/beschikbaar om te gebruiken op de Belgische HSL en nu dus ook op de Nederlandse HSL. (Bron: Infrabel)
 

19 juli 2007, te midden van een woud van bovenleidingmasten rijdt de .6264 over het verbindingsspoor tussen het
oostelijke en het westelijke spoor. Onderin de foto is het intakspoor vanaf de fly-over Den Hoek te zien.
 

19 juli 2007, de .6264 nadert het viaduct in de Verlegde Hoge Zeedijk.
 

19 juli 2007, detailopname van de .6264.
 

19 juli 2007, de NMBS HLD .6264 heeft het HSL-spoor verlaten en rijdt naar het rechterspoor van het Instandhoudings-complex. Op het linkerspoor staat de TVT van Die Lei GMBH, die al geruime tijd op het zuidelijke deel van de HSL-Zuid wordt ingezet voor o.a. inspectieritten. Daarachter is de Troggola over de sporen van/naar Roosendaal te zien en daarboven zijn de contouren van de HSL-brug over het Hollandsch Diep zichtbaar.
Deze foto werd gepubliceerd in nummer 81 (oktober 2007) van het Belgische blad "Op de Baan"


Dankzij de medewerking van de Projectorganisatie HSL-Zuid kon ik op 25 juli 's middags  de .6264
fotograferen op het Instandhoudingscomplex bij Zevenbergschen Hoek. Hieronder staat een foto-impressie.
 

25 juli 2007, rechts staat de .6264 klaar voor de middagshift. Links staat de TVT701 van Die Lei.
Ook deze foto werd in 'Op de Baan' gepubliceerd.
 

25 juli 2007, de .6264 met stelplaats Antwerpen wordt normaliter ingezet door de dienst Infra.
 

25 juli 2007, de .6264 is een imposante loc!!
 

25 juli 2007, met draaiende motoren staat de loc te wachten tot de probleempjes met de ETCS-software zijn opgelost.
 

25 juli 2007, aan bovenstaande foto's is te zien dat de loc al behoorlijk oud is.
De reeks 62/63 is tussen 1961 en 1966 gebouwd door General Motors USA.
 

25 juli 2007, het ETCS-2-systeem is tijdelijk in de loc ingebouwd zoals op bovenstaande foto's goed is te zien.
 

25 juli 2007, op de linkerfoto zijn bovenop de cabine de witte GSM-r-antennes te zien. Rechts is het ETCS-2-display te zien. De foto is genomen op het moment dat de probleempjes waren opgelost en het systeem aan het opstarten is.
 

25 juli 2007, in de cabine hangt een A-3 met daarop in drie delen het HSL-Zuid-sporenplan tussen de
Belgische grens en Barendrecht. Boven het spoor van de Belgische grens tot Breda Aansluiting,
in het midden Prinsenbeek tot en met Mook Hoek en en onderaan Molendijk tot Barendrecht aansluiting.
 

25 juli 2007, met een klein uur vertraging vertrekt de .6264 voor de middagshift richting Breda.
 


Zoals elders op deze website is te lezen voerdeTaurus Rh1216 vanaf 31 juli voor een periode van 8 weken testen uit op de HSL-Zuid. Op vrijdag 17 augustus werden testritten gereden tussen Barendrecht en de Belgische grens. De Taurus reed niet door tot de grens, maar stopte net voor de wisselverbinding ter hoogte van de Verzorgingsplaats Hazeldonk-West.
De onderstaande foto's zijn gemaakt vanaf de geluidswal nabij het viaduct in de Hazeldonksestraat. 

 

17 augustus 2007, de Rh1216 heeft ter hoogte van de Hazeldonksestraat bijna het eindpunt van de testrit bereikt.
 

17 augustus 2007, na een korte pauze vertrekt de Taurus weer voor een testrit naar Barendrecht.
 

17 augustus 2007, op deze foto zijn de opvallende opschriften op de locomotief goed te zien.
 

17 augustus 2007, detailopname van de opschriften. Opvallend is rechtsboven de reclame van Roco Modelleisenbahnen.
Deze firma brengt dit najaar een model van de Rh1216 in "Weltrekordlivrei" op de markt.
 

17 augustus 2007, tot slot nog een staatsieportret van de locomotief.
 


Van Ronald Eisses ontving ik een aantal foto's van de Taurus die hij binnen de hekken heeft gemaakt.
 

29 augustus 2007, de Taurus poseert midden op de brug over het Hollandsch Diep. (foto: © Ronald Eisses)
 

30 augustus 2007, close-up opname van de loc. (Foto: © Ronald Eisses)
 

24 augustus 2007, rustpauze ten zuiden van Breda. (Foto: © Ronald Eisses)



Op 15 en 16 september vond in heel BelgiŽ het evenement "Leve de Trein, achter de schermen van de NMBS-groep' plaats. In Antwerpen was o.a. de Tractiewerkplaats Antwerpen-Noord voor het publiek geopend. In de hal stond Bombardier Traxx 186 124 prominent op de 'verlader' (rolbrug) tentoongesteld. Deze locomotief wordt in de nabije toekomst ingezet op de HST-Noord naar stopplaats Noorderkempen. (Met dank aan de medewerkers van de afdeling Communicatie van Infrabel)
 

15 september 2007, Bombardier Traxx 186 124 staat te pronken in de Tractiewerplaats.
 

15 september 2007, detailopname van de 186 124 .
 

15 september 2007, de loc wordt door de bezoekers uitvoerig bekeken.
 



Zoals elders op deze website is te lezen vonden er eind september op het zuidelijke deel van de HSL-Zuid testritten met een Thalys plaats die in het teken stonden van de upgrade van ERTMS. Tijdens het wachten op de test-Thalys nabij station Lage Zwaluwe reed Angel Trains Traxx 186 113, ook bezig met een testrit, over de normale sporen richting Hollandsch Diep.
 

19 september 2007, Angel Trains Traxx 186 113 rijdt over de normale sporen richting Hollandsch Diep.
 


 En dan is het wachten op de test-Thalys. In aanvulling op het bovenstaande de informatie dat de Thalys 
ERTMS versie 2.3.0 min testte, dat de basis vormt voor de uiteindelijke versie 2.3.0 corridor.
 

19 september 2007, om 15.30 uur rijdt Thalys 4536 ter hoogte van de Binnenmoerdijkse Baan zuidwaarts.
De 4536 is een zogenaamd PBA-stel (Parijs-Brussel-Amsterdam).
 



Op 20 september vonden er grensoverschrijdende testritten plaats waarbij Thalys 4536 doorreed tot
de stopplaats Noorderkempen. Hieronder staan 1 filmpje en een foto van de testritten van vandaag.
 

20 september 2007, filmpje van Thalys 4536 tijdens de passage van de Transportzone Meer (B).
 Start het filmpje, 25 seconden, grootte 5 mb.

 

20 september 2007, na een korte stop in Noorderkempen rijdt Thalys 4536
ter hoogte van de Hazeldonksestraat weer richting Rotterdam.
 


Ook op 25 september vonden er grensoverschrijdende testritten plaats waarbij
Thalys 4536 doorreed tot de stopplaats Noorderkempen.

25 september 2007, temidden van zon en schaduw is test-Thalys 4536
ter hoogte van de Transportzone Meer onderweg naar Stopplaats Noorderkempen.
 

25 september 2007, de test-Thalys is net vanuit BelgiŽ de grens gepasseerd en rijdt richting viaduct Rietvelden.
Het grenspunt bevindt zich in de boog op de plaats waar het lichtgekleurde ballast overgaat in grijsgekleurde ballast.
 

25 september 2007, ter hoogte van de GSM-R-mast en het onderstation nadert de Thalys.
De foto is gemaakt vanaf het viaduct Rietvelden.
 

25 september 2007, na een korte stop bij viaduct Rietvelden vertrekt de Thalys weer in noordelijke richting.


Begin oktober vonden er grensoverschrijdende ETCS-testen plaats met Infrabel-loc .6264.
De onderstaande foto's zijn gemaakt op 3 oktober 2007.
 

3 oktober 2007, in de stromende regen rijdt de .6264 rond 12.00 uur ter hoogte van viaduct Rietvelden richting grens.
 

3 oktober 2007, na een korte stop onder het viaduct De Mosten rijdt de .6264 weer richting viaduct Rietvelden.
 

3 oktober 2007, de .6264 is op vertrouwd Belgisch grondgebied
ten zuiden van Viaduct De Mosten weer onderweg naar Nederland.
 

3 oktober 2007, de .6264 is net de grens overgestoken en zal ter hoogte van het viaduct Rietvelden stoppen.
Daarna zullen er tot 15.00 uur nog een aantal testritten volgen.
 


Van 8 t/m 12 oktober vonden er op het zuidelijke deel van de HSL-Zuid testen plaats met locomotief 7104 van ACTS.
Tijdens de testritten werd er met 100 km/h gereden. De onderstaande foto's en het filmpje zijn gemaakt op 9 en 10 oktober.
 

9 oktober 2007, de 7104 rijdt ter hoogte van de Binnenmoerdijkse Baan in zuidelijke richting.
 

9 oktober 2007, hoewel de seinverlichting anders suggereert,
rijdt de 7104 ter hoogte van knooppunt Galder in noordelijke richting

 

10 oktober 2007, ter hoogte van de Hazeldonksestraat is de 7104 gestopt en vertrekt kort daarna verder richting grens.
 

10 oktober 2007, de 7104 rijdt met gematigde snelheid verder naar de grens.
 

10 oktober 2007, filmpje van de 7104 die ter hoogte van de Hazeldonksestraat in noordelijke richting rijdt.
Let ook op de zwaailichten!
Start het filmpje, 16 seconden, grootte 3 mb.

 

10 oktober 2007, met op de achtergrond de Eurotoren (ook wel Luchtmachttoren genoemd) rijdt de 7104 in zuidelijke richting.
 

10 oktober 2007, detailopname van de loc ter hoogte van station Breda-Prinsenbeek.

Een actueel overzicht van alle afleveringen vindt u hier.
 

Terug naar de index-pagina