HSL-Zuid, aflevering 45
 

In deze 45e aflevering staan per 20 juni 2008 66 foto's en 5 filmpjes.
 
-Foto's grensoverschrijdende testritten met Thalys 4536 op 8 november
-Foto hekwerk op viaduct Langeweg op 15 november
-Foto's testen aansluitingen HSL-spoor <-> conventioneel spoor met RRF16 op 15 november
-Foto's grensoverschrijdende testritten met ÷BB Taurus Rh1216 op 19 december
-Foto's testritten met ÷BB Taurus Rh1216 op 19 januari
-Foto en filmpje testritten met Thalys 4536 op 13 februari
-Filmpje testritten met Thalys 4536 op 15 februari
-Foto's van de grensoverschrijdende testritten met Thalys 4536 op 20 februari
-Foto's van de testritten met Thalys 4536 in BelgiŽ op 25 februari
-Foto van testrit met ÷BB Taurus Rh1216 op 27 februari
-Foto en filmpje van de grensoverschrijdende testritten met Thalys 4536 op 6 april
-Foto's van de grensoverschrijdende RBC-testritten met ÷BB Taurus Rh1216 op 7 april
-Foto's van de opvallende testtrein op 4 juni
-Foto's van de grensoverschrijdende testritten met BR 189 023-5 op 10 juni
-Foto's en filmpje van de grensoverschrijdende parallelritten met BR 189 023-5 en BR 189 065-6 op 11 juni
-Foto's en filmpje van de NMBS-testtrein op de L4 (HST-Noord) op 17 juni


Vanaf maandag 5 november voerde Thalys 4536 testritten uit op het Belgische en Nederlandse hogesnelheidsspoor. De testen stonden alle in het teken van de upgrade van het beveiligingssysteem ERTMS.  Maandag 5 november reed de Thalys in BelgiŽ. Van dinsdag 6 tot en met donderdag 8 november vonden tussen 07.00 uur en 17.00 uur testritten plaats op het hogesnelheidsspoor ten zuiden van Rotterdam in Nederland en in BelgiŽ. Vrijdag 9 november werden alleen testritten in Nederland uitgevoerd.

De Thalys testte ERTMS versie 2.3.0 minus op hoge snelheid en met name de grensovergang. Daarbij stond de software aan boord van de trein centraal. De zogenaamde Ďon board unití (OBU) werd getest. Eind van het jaar start de inbouw van de uiteindelijke ERTMS versie 2.3.0 corridor. Deze versie zal vervolgens ook door divers materieel getest moeten worden voordat het proefbedrijf en de exploitatie van de lijn van start kan gaan.
(Bron: Projectorganisatie HSL-Zuid)

De onderstaande foto's zijn gemaakt op donderdag 8 november.
 

 8 november 2007, terwijl rechts een colonne vrachtwagens met gematigde snelheid over de E19 richting Antwerpen rijdt, is Thalys 4536 net met hoge snelheid de geografische grens gepasseerd en rijdt ter hoogte van de Transportzone Meer verder richting stopplaats Noorderkempen. De foto is gemaakt vanaf het viaduct De Mosten waar -afwijkend van de geografische landsgrens- de 'technische grens' ligt tussen de Nederlandse HSL-Zuid en de Belgische de HST-Noord. 
 

 8 november 2007, aan de zuidzijde van viaduct "De Mosten" staan links
en rechts van de sporen deze borden die de 'technische grens' aangeven.
 

 8 november 2007, vertrokken vanaf de Troggola bij Zevenbergschen Hoek is de 4536 ter hoogte van fly-over 'Den Hoek' vaart aan het maken voor een volgende grensoverschrijdende testrit op hoge snelheid.  De foto is gemaakt vanaf viaduct Langeweg waar momenteel werkzaamheden worden verricht om ook dit viaduct te voorzien van hekwerken.
 

 8 november 2007, niet alle testritten eindigen in Noorderkempen.
Aan het begin van de middag stopt de Thalys al enkele honderden meters voorbij de geografische grens.
 

 8 november 2007, op deze foto zijn de 4 'hoorntjes' op de cabine goed te zien.
 


 8 november 2007, later op de dag rijdt de Thalys weer een aantal
grensoverschrijdende ritten zoals op bovenstaande en onderstaande foto is te zien.
 


 

15 november 2007, het wordt de HSL-fotograaf steeds moeilijker gemaakt zoals op bovenstaande foto is te zien. Met de week vermindert het aantal fotostekken doordat op alle viaducten hoge hekken worden geplaatst zoals nu op het viaduct Langeweg.  De onderstaande foto's konden worden gemaakt omdat er nog een paar 'gaten' in het hekwerk zaten zoals links en boven in de foto is te zien. Die worden morgen gedicht zodat ook deze fotolocatie tot het verleden behoort. De onderstaande foto's zijn nu dus al historisch.........

Van 12 t/m 16 november testte de RRF16, een BR203 dieselloc van Rotterdam Rail Feeding, op het zuidelijke deel alle aansluitingen tussen HSL-spoor en conventioneel spoor. De onderstaande foto's zijn gemaakt op 15 november.

 

15 november 2007, RRF16 heeft om 16.00 uur net voor de fly-over 'Den Hoek' het HSL-spoor verlaten en rijdt ter hoogte van viaduct Langeweg via het verbindingsspoor richting Breda. Ter hoogte van knooppunt Zonzeel zal de locomotief het conventionele spoor oprijden.
 

15 november 2007, met de RRF16 prominent in beeld zijn van beneden naar boven de volgende sporen te zien: HSL-sporen, verbindingsspoor richting Breda, conventionele sporen, verbindingsspoor uit de richting Breda naar HSL.
 

15 november 2007, i.p.v. de geplande testrit via het 'tegendraads' berijden van het verbindingsspoor HSL-> Breda wordt er via de fly-over gereden. Rond 16.30 uur is RRF16 via het verbindingsspoor uit Breda op weg naar fly-over "Den Hoek".
 

15 november 2007, door de laagstaande zon worden locomotief en spoorstaven fraai verlicht.
 

15 november 2007, locomotief RRF16 passeert via de fly-over "Den Hoek" alle sporen en zal ter hoogte
van het viaduct in de Verlegde Hoge Zeedijk het westelijke HSL-spoor oprijden. Daarna rijdt de Locomotief verder richting Rotterdam-Lombardijen. Links beneden in de foto is het verbindingsspoor naar Breda te zien.

 

15 november 2007, terwijl locomotief RRF16 op het hoogste punt van fly-over "Den Hoek" even flink gas geeft, is op dat punt op maaiveldhoogte de witte ontsporinggeleiding te zien. Die is na de bouw van de fly-over aangebracht en moet voorkomen dat een van het HSL-spoor uittakkende -op hoge snelheid rijdende- shuttle-trein richting Breda bij een ontsporing de pilaren van de fly-over beschadigt. Het ongeval met een ICE bij het Duitse Eschede is een van de redenen geweest om deze geleiding aan te brengen.
 



Eind december was ÷BB-Taurus Rh1216 (nog steeds rijdend in de bekende 'Weltrekord-livrei") weer actief op de HSL-Zuid voor het maken van testritten. Op 19 december werd er grensoverschrijdend gereden. De onderstaande foto's zijn aan het eind van de middag in BelgiŽ gemaakt.
 

19 december 2007, net ten zuiden van de Transportzone Meer passeert de Taurus ter hoogte van de Zwaluwstraat.
 

19 december 2007, met op de achtergrond de windmolens van Electrabel rijdt de Taurus in zuidelijke richting.
 

19 december 2007, uitsnede uit de vorige foto. Links van de Rh1216 
is de in BelgiŽ toegepaste bovenleidingconstructie goed te zien.
 

19 december 2007, ter hoogte van het viaduct in Gaarshof rijdt de Taurus weer richting Nederlandse grens.
 


Het testen op de HSL-Zuid gaat ook begin 2008 door. Op 19 januari werden er 's middags met Taurus Rh1216 o.a. testritten gereden tussen Rotterdam-Stadion en Breda en daarna op de verbindingssporen naar de HSL-Zuid bij Breda.
 

19 januari 2008, met op de voorgrond de schuimkoppen van een woelig Hollandsch Diep
 is de Taurus net de HSL-Brug opgereden voor een rit naar Breda met 200 km/u.
 

19 januari 2008, terwijl een binnenvaartschip met enige rugwind stroomopwaarts zwoegt,
heeft de Taurus het hoogste punt van de brug bereikt.
 

19 januari 2008, de felle regen en harde windvlagen deren de Taurus niet.......
 

19 januari 2008, nog enkele tientallen meters, dan heeft de Taurus het Brabantse land bereikt.
(De bovenstaande "telelens"-foto's zijn genomen vanaf het parkje bij het monument naast de A16 )


Later op de dag werden er bij Breda testritten gereden op de aansluitsporen richting zuiden.
 

19 januari 2008, nabij de Leursebaan rijdt de Taurus met gestreken stroomafnemers ter hoogte van de spanningssluis over het oostelijke verbindingsspoor richting Breda. De locomotief is wel aan een schoonmaakbeurt toe.......
 

19 januari 2008, net voor de aansluitwissels naar de sporen richting Breda is de Taurus gestopt en staat
nu onder 1500volt bovenleidingspanning.  Even later vertrekt de locomotief weer naar de HSL-sporen.
 

19 januari 2008, de Taurus heeft onder de 1500volt-draad even flink vaart gemaakt en rijdt nu
spanningsloos naar de hoger gelegen HSL-sporen die op de achtergrond zijn te zien.
 

19 januari 2008, ter hoogte van de Leursebaan is het stijgende verbindingsspoor vanuit Breda goed te zien.
 In de (toekomstige) normale dienstregeling rijden de treinen vanuit Breda naar Antwerpen over dit verbindingsspoor naar het oostelijk (linker) HSL-spoor. Op dit deel van de HSL-Zuid wordt namelijk -net zoals in BelgiŽ- links gereden.
 

19 januari 2008, de Taurus heeft bijna het einde van de spanningssluis bereikt. Dat is te zien aan de twee borden op de linkse bovenleidingmast en de twee sectiescheidingen in de bovenleiding rechts van de mast. De locomotief zal na het passeren van de sectiescheiding de 25000 volt-stroomafnemer opzetten. De spanningssluis is wel van bovenleiding voorzien, maar daar staat normaal geen spanning op. Mocht een locomotief of treinstel in de spanningssluis stranden,
dan bestaat de technische mogelijkheid om de bovenleiding daar tijdelijk van 25000 respectievelijk 1500 volt te voorzien.
 

 

Van 11 t/m 15 februari vonden er op het zuidelijke deel van de HSL-Zuid testritten plaats met Thalys 4536. Tijdens de grensoverschrijdende testritten werd ETCS level 2 met software versie 2.3.0.C(orridor) getest aan de hand van de diverse OBU's ('On board Units') in de Thalys. In de trein zitten aan iedere kant  installaties (motrices) van Ansaldo/ Alstom en in rijtuig 1 staat er een van Siemens.

Met dank aan Jos voor deze aanvullende informatie
 

De onderstaande foto en de twee filmpjes zijn gemaakt op 13 en 15 februari.
 

13 februari 2008, Thalys 4536 is in een mistige omgeving ter hoogte van de Hazeldonksestraat op weg naar BelgiŽ.
 

Filmpje van Thalys 4536 die enige tijd later vanuit BelgiŽ Nederland weer binnen rijdt. (25 sec. 4,8mb)
 

Filmpje van Thalys 4536 die op 15 februari 's middags rond 15.00 uur ter hoogte van de Overasebaan
 (net ten zuiden van de HSL-tunnelbak Galder) op weg is naar de grens. (17 sec. 3mb).
Na een korte stop bij de grens om personeel te laten uitstappen zal de Thalys daarna over de
L4 naar Antwerpen en verder via Brussel naar de HST-werkplaats in Vorst rijden.

 

Het testen met Thalys 4536 ging ook in de week van 18 t/m 22 februari onverminderd door.
De onderstaande foto's zijn op 20 februari in BelgiŽ gemaakt net ten zuiden van de Transportzone Meer.
 

20 februari 2008, in een schraal zonnetje rijdt Thalys 4536 ten zuiden van de Transportzone Meer over de L4.
 

20 februari 2008, nabij viaduct Gaarshof rijdt Thalys 4536 weer richting Nederland.
 

20 februari 2008, niet alle grensoverschrijdende testritten worden met hoge snelheid gereden.
Op bovenstaande foto rijdt de Thalys met 40 km/u weer richting Nederland.
 

Na twee weken testen in Nederland was Thalys 4536 van 25 t/m 29 februari actief op de Belgische L4 (HST-Noord). Elke dag werd tussen 08.00 en 16.00 uur  ETCS niveau 2  (veiligheid + seininrichtingssysteem) getest. De testen vonden plaats tussen Antwerpen-Luchtbal en de Nederlandse grens bij de Transportzone Meer (Bron: Infrabel). De onderstaande foto's zijn op 25 februari gemaakt vanaf het oostelijke perron van stopplaats Noorderkempen bij Brecht.
 

25 februari 2008, Thalys 4536 rijdt over het linker (westelijke) doorgaande spoor door de stopplaats Noorderkempen.
Links en rechts van de Thalys zijn de sober uitgevoerde overkappingen te zien. In de toekomstige normale dienstregeling zal de Thalys in de richting Antwerpen over het rechter (oostelijke) doorgaande spoor rijden.
 

25 februari 2008, links en rechts van de doorgaande sporen zijn groene hekwerken geplaatst. Rechts op de foto is een typisch Belgisch (geel) wachthuisje te zien. Links daarvan is het viaduct over de HSL-sporen te zien dat in de toekomst deel gaat uitmaken van de Ring rond Brecht met op- en afritten van/naar de E19.
 

25 februari 2008, na een korte stop in Noorderkempen vertrekt Thalys 4536 naar Antwerpen-Luchtbal.

 

Ook op het zuidelijke deel van de HSL-Zuid werden van 25 t/m 29 februari testritten gereden, nu weer met
deTaurus Rh1216. De Taurus reed van ma t/m vrij met een maximale snelheid van 220 km/u.
Ook op zondag 2 maart vonden testritten met de Taurus plaats. Bron: Projectorganisatie HSL-Zuid.
 

25 februari 2008, de Taurus is rond half vier ter hoogte van het Instandhoudingscomplex bij Zevenbergschen
 Hoek vertrokken voor een rit in noordelijke richting. Op de foto rijdt de locomotief -flink vaartmakend-
ten noorden van station Lage Zwaluwe richting de HSL-brug over het Hollandsch Diep.

 

Na een relatief rustige testperiode op het zuidelijk deel van de HSL-Zuid, vinden er sinds begin april weer testritten plaats, ook grensoverschrijdend.  De onderstaande foto en het filmpje zijn gemaakt op zondag 6 april.
 

6 april 2008, Thalys 4536 is op hoge snelheid de grens gepasseerd en nadert ter hoogte van het viaduct 'De Mosten' de technische grens tussen de HSL-Zuid en de HST-noord (L4). Tussen de sporen zijn de -in BelgiŽ witte- balises te zien.
 

Enkele kilometers zuidelijker, ter hoogte van de Maxburgdreef, heb ik na het maken van bovenstaande foto met mijn fotocamera een filmpje gemaakt van de Thalys die op hoge snelheid weer op weg is naar de grens.


Klik hier voor het bekijken van het filmpje, 18 seconden, grootte 3,2mb.
Opvallend detail: Zowel een zwerm insecten als een zwerm vogels vluchten weg voor de aanstormende Thalys.
 


Op 7 april werden er 's middags grensoverschrijdende RBC-testritten gereden met met ÷BB Taurus Rh1216.
De onderstaande 5 foto's zijn op diverse locaties net over de grens in BelgiŽ gemaakt.
 

7 april 2008, net ten zuiden van de E19-afrit Zundert/Meer rijdt de Taurus over de HST-Noord (L4).
 

7 april 2008, ter hoogte van de Maxburgdreef is de Taurus weer op weg naar Nederland.
 

7 april 2008, na een testrit vanuit Nederland is de Taurus ter hoogte van de toerit Meer/Zundert
naar de E19 weer onderweg naar de Belgisch-Nederlandse grens.
 

7 april 2008, ter hoogte van de Maxburgdreef heeft de Taurus bijna het eindpunt van de testrit vanuit Nederland bereikt.
 

7 april 2008, door de langzame snelheid van de loc kon dit staatsieportret gemaakt  worden.
(de 2 bovenstaande foto's zijn m.b.v. een huishoudtrapje over het -in BelgiŽ lagere- hekwerk gemaakt)
 


De foto's en deze website worden gemaakt in mijn vrije tijd en daar ontbrak het de afgelopen weken helaas aan.
Daarnaast worden geplande testritten regelmatig gecancelled of verplaatst naar een andere (voor mij werk-)dag.

Op 4 juni reed er een testtrein over het zuidelijke deel van de HSL-Zuid. De trein was samengesteld uit:
BR 189 065-6 - ICRA - Lloyd's Register meetrijtuig - ICRA - BR 189 023-5.

Het lijkt er steeds meer op, dat de HSL-Zuid er patent op heeft,  dat er tijdens de testfase locomotieven op rijden met opvallende opschriften.  Ook de beide locs van deze testtrein zijn er namelijk van voorzien.

De op 4 juni vooroprijdende BR189 065-6 is naast grafische afbeeldingen voorzien van de tweetalige tekst:
"DB maakt transport schoner/DB makes transport cleener" en "DB rijdt elektrisch/DB drives electric." De achterop lopende BR189 023-5 is voorzien van de opschriften "Powered by ProRail". Beide locs zijn eigendom van DB Schenker.

De onderstaande foto's zijn in druilerig weer gemaakt ter hoogte van de Hazeldonksestraat nabij de grens.
 

4 juni 2008, na een stop bij de overloopwissels bij de grens is de testtrein op weg in noordelijke richting.
 

4 juni 2008, de BR189 065-6 is de trekkracht van deze rit.
 

4 juni 2008, de achteroplopende BR 189 023-5.
 



Op 10 juni 2008 werden er grensoverschrijdende testritten gereden met de BR 189 023-5.
De onderstaande foto's zijn 's avonds in Nederland en BelgiŽ gemaakt.
 

10 juni 2008, Railion loc BR 189 023-5 is ter hoogte van viaduct Rietvelden op weg naar BelgiŽ.
 

10 juni 2008, Railion loc BR 189 023-5 is na een testrit over de doorgaande sporen,
die eindigde net ten zuiden van de stopplaats Noorderkempen, gearriveerd op het westelijke perronspoor.

 

10 juni 2008, terwijl de bemanning buiten beeld geniet van een korte pauze, poseert de BR 189 023-5 voor de fotograaf.
 

10 juni 2008, dankzij de medewerking van de bemanning konden er een paar foto's van het interieur gemaakt worden.
 

10 juni 2008, schermen, bedieningspanelen en pookjes domineren het interieur van cabine 2.
 

10 juni 2008, nadat de bemanning is ingestapt vertrekt de loc naar Nederland.
 

10 juni 2008, rond 20.30 uur is de BR 189 023-5 ter hoogte van viaduct Rietvelden weer onderweg naar BelgiŽ.
 



Op 11 juni 2008 vonden er grensoverschrijdende parallelritten plaats met de BR 189 023-5 en de BR 189 065-6.
Bij parallelritten rijden twee locomotieven naast elkaar over het spoor.  De ritten vanuit Nederland eindigden bij de stopplaats Noorderkempen. Na een korte stop werd er weer parallel richting Nederland gereden.  De onderstaande foto's zijn aan het begin van de avond gemaakt vanaf het westelijke perron van stopplaats Noorderkempen.
 

Noorderkempen1

11 juni 2008, keurig parallel rijden beide locomotieven over de doorgaande sporen Noorderkempen binnen.
 

Noorderkempen2

11 juni 2008, links de 189 023-5, rechts de 189 065-6.
 

Noorderkempen3

11 juni 2008, parallel stoppen beide locs in Noorderkempen.
 

Noorderkempen4

11 juni 2008, de meester van de 189 065-6 rijdt zijn loc enkele meters vooruit waardoor de opschriften zichtbaar worden.
 

Noorderkempen5

11 juni 2008, op deze foto zijn de opschriften en grafische afbeeldingen op beide locs goed te zien.
 

Noorderkempen6

11 juni 2008, beide locs staan klaar voor de parallelrit terug naar Nederland.
 De achterste stroomafnemers staan op, maar de  frontseinen van de 189 023-5 branden nog niet.
 

Noorderkempen7

11 juni 2008, nadat ook bij de 189 023-5 de frontseinen aan zijn gezet is het wachten op het vertrek naar Nederland.
 

11 juni 2008, tot slot nog een met mijn fotocamera gemaakt filmpje van het vertrek van de locs uit Noorderkempen.
Als eerste vertrekt de 189 065-6, daarna de 189 023-5. Net voorbij Noorderkempen gaan de locs weer parallel rijden
Start het filmpje, 20 seconden, 4 mb.
 


Ook de NMBS voerde de afgelopen dagen 's morgens en 's middags testen uit op de L4 (HST-Noord) tussen Antwerpen-Centraal en de Nederlandse grens. De samenstelling van de testtrein was als volgt:
NMBS 2801 (186 123)  -  3 I11A-rijtuigen - NMBS 2803 (186 125). Tijdens de ritten werd  o.a. de ETCS-software getest.
(Bron: Infrabel). De onderstaande foto's en het filmpje zijn op 17 juni gemaakt in Noorderkempen waar de testritten eindigden. Vanwege ballastwerkzaamheden ter hoogte van Loenhout kon er niet tot de grens gereden worden. De testritten vanuit Antwerpen-Centraal eindigden op het westelijke perronspoor in Noorderkempen.

17 juni 2008, de testtrein met voorop de 2803 komt binnen op het westelijke perronspoor in Noorderkempen.
 

17 juni 2008, na een korte pauze staat de trein gereed voor de rit naar Antwerpen-Centraal.
 

17 juni 2008, met voorop de 2801 vertrekt de testtrein uit Noorderkempen. 
 

17 juni 2008, ruim een uur later arriveert de testtrein weer in Noorderkempen.
 

17 juni 2008, net voorbij de overkapping stopt de testtrein.
 

17 juni 2008, detailopname van de 2803 (186 125).
 

17 juni 2008, detailopname van de 2801 (186 123).
 

17 juni 2008, tot slot nog een filmpje van het vertrek van de testtrein uit Noorderkempen.

Start het filmpje, 32 seconden, 6 mb.
 

Terug naar de index-pagina