HSL-Zuid, aflevering 46
 

In deze 46e aflevering staan per 7 april 2009 49 foto's en 4 filmpjes.
 
-Foto's Thalys 4341 op 21 juli 2008
-Foto's en filmpje Thalys 4341 op 22 juli 2008
-Filmpjes Thalys 4341 op 23 juli 2008
-Foto's Thalys 4341 op 28 juli 2008
-Foto's BR 189 023-5 op 29 oktober 2008
-Foto's Infraspeed onderhoudsvoertuig, gemaakt op 15 december 2008
-Foto's transitietesten met Thalys 4341 op de Belgische L4 op 23 januari 2009
-Foto's Thalys 4341 tijdens de korte stop in station Breda op 29 januari 2009
-Foto's en filmpje van Thalys 4341 die op 4 februari met 300km/u Noorderkempen passeert
-Foto's van de Belgische testtrein op de HST-Noord (L4) op 7 april 2009

N.B.
De filmpjes zijn met mijn Fuji-foto-camera in AVI-formaat gemaakt en daarna geconverteerd naar WMV-formaat.
De kwaliteit van de filmpjes neemt daardoor iets af, maar de bestandsgrootte vermindert door het converteren aanzienlijk.
De foto's worden sinds december 2008 gemaakt met een Nikon D80.
 

 
Vanaf maandag 21 juli werd er weer volop getest op de HSL-Zuid, ditmaal met Thalys 4341. Tijdens de ritten werd
o.a. het beveiligingssysteem ERTMS (European Railway Traffic Management System) getest.  Zie voor nadere uitleg:
http://nl.wikipedia.org/wiki/ERTMS.
 

Op 21 juli reed Thalys 4341 vanuit Brussel-Zuid-TGV via Roosendaal (personeelsstop) naar Rotterdam CS.
Aansluitend werd gestart met testritten op zowel het noordelijke als het zuidelijke deel van de HSL-Zuid. De onderstaande 4 foto's zijn op 21 juli gemaakt tijdens herfstachtig weer.  
 

21 juli 2008, Thalys 4341 is in de stromende regen ter hoogte van de Schenkeldijk
bij Zevenbergen onderweg naar Rotterdam CS.
 

21 juli 2008, iets voor 14.00 uur is de 4341 ter hoogte van de Hazeldonksestraat onderweg naar de grens.
 

21 juli 2008, ter hoogte van viaduct Rietvelden heeft de Thalys de grens bereikt.
 

21 juli 2008, na een korte stop staat de 4341 klaar voor de volgende testrit in noordelijke richting.
 


 

Op 22 juli werd ERTMS Level 1 grensoverschrijdend getest.
  Bij Level 1 kan er op de HSL-Zuid maximaal met 160 kilometer per uur gereden worden. 
Het onderstaande filmpje en de foto zijn in BelgiŽ gemaakt vanaf het oostelijke perron in de stopplaats Noorderkempen. 
 


Start het filmpje waarop de Thalys met een snelheid van 160 km/h om 10.40 uur richting Antwerpen-Centraal rijdt.
12 seconden, grootte 2, 5 mb.
 

22 juli 2008, 45 minuten later rijdt de Thalys met 160 km/h weer richting Nederland.
 


 

Op 23 juli werd ERTMS Level 2 grensoverschrijdend getest.
 Bij Level 2 kan er maximaal met 300 kilometer per uur gereden worden. De onderstaande twee filmpjes zijn in BelgiŽ gemaakt vanaf het westelijke perron in de stopplaats Noorderkempen.



Start het filmpje waarop de Thalys met een snelheid van 300 km/h om 18.30 uur richting Antwerpen-Centraal rijdt.
12 seconden, grootte 2, 5 mb.



Start het filmpje waarop de Thalys met een snelheid van 300 km/h om 19.20 uur richting Nederland rijdt.
15 seconden, grootte 2, 8 mb.
 

 

Op 28  juli vonden er tussen Roosendaal en Essen ERTMS-testritten plaats met Thalys 4341.
Net als een week eerder reed de Thalys 's morgens vanuit Brussel-Zuid-TGV via Antwerpen naar Essen.
 

28  juli 2008, net na 12.00 uur is Thalys 4341 ter hoogte van de overweg in het Everlandwegje
vanuit Essen onderweg naar Roosendaal. Ook in West-Brabant heeft het flink geregend.
Op het baanvak Roosendaal-Essen wordt (net zoals in BelgiŽ) links gereden.
 

28  juli 2008, voor mij volkomen onverwachts reed enkele minuten later Traxx 186 119 met een stam HST Prio-rijtuigen op dezelfde plek richting Essen. De paal met het straatnaambord staat helaas feilloos in de weg..........
 

28  juli 2008, om 12.30 uur is de Thalys vanuit Roosendaal ter hoogte van het Everlandwegje weer onderweg naar Essen.
Links beneden in de foto is het witte bord met de telefoonhoorn te zien dat verder is voorzien van de tekst "GSM-R NL".
Een identiek bord staat ook aan de rechterzijde van het spoor.
 

28  juli 2008, bij aankomst in Essen staat niet alleen Thalys 4341 op de opstelsporen, maar ook
de Traxx 186 119 met de HST Prio-stam. De locomotief is omgelopen en staat nu aan de andere zijde.
Nadere info leerde mij, dat de Traxx met de Prio-stam een proefrit Watergraafsmeer-Essen v.v. maakte.
 

28  juli 2008, om 13.00 uur rijdt Thalys 4341 ter hoogte van de overweg in de Grensweg richting Roosendaal.
Het seinhuis rechts op de foto is nog steeds in gebruik, maar zal op termijn worden gesloten. 
 

28  juli 2008, Traxx 186 119 met de HST Prio-stam staat klaar voor vertrek.
 Als alles volgens de planning verloopt, zullen deze treinen vanaf 1 augustus in de Beneluxdienst worden ingezet.
Update 11 augustus:
 
Dat liep dus even anders en het duurde tot vandaag voor de Traxx daadwerkelijk in de Beneluxdienst werd ingezet.
In de nabije toekomst zullen ze ook over de HSL-Zuid gaan rijden tussen Amsterdam en Brussel.
 

28  juli 2008, na de passage van een Thalys naar Parijs vertrekt
Traxx 186 119 richting Roosendaal en keert de rust weer in Essen.
 



Terwijl er op het noordelijke deel van de HSL-Zuid vanaf begin september volop werd getest met Traxx-locomotieven en Prio-rijtuigen was er op het zuidelijke deel sinds juli weinig testactiviteit te bespeuren. Sinds maandag 27 oktober werd er echter weer volop getest. De onderstaande foto's van de grensoverschrijdende testritten met de BR 189 023-5 van Railion zijn in zeer wisselende weersomstandigheden gemaakt op woensdagmiddag 29 oktober.
 

29 oktober 2008, de BR 189 023-5 is in een mistige omgeving vanuit BelgiŽ net de grens gepasseerd.
 

29 oktober 2008, nabij viaduct Rietvelden rijdt de locomotief richting Breda.
De meester heeft de fotograaf gezien want de tyfoon klinkt luid en duidelijk!! 
 

29 oktober 2008, langzaam rijdend passeert de locomotief de fotograaf.
Na een korte stop ter hoogte van viaduct Rietvelden rijdt de locomotief verder richting Breda.
 

29 oktober 2008, een half uur later is de locomotief weer onderweg richting BelgiŽ.
 

29 oktober 2008, ter hoogte van de Hazeldonksestraat rijdt de locomotief in noordelijke richting.
 

29 oktober 2008, ter hoogte van de Hazeldonksestraat is de locomotief  weer op weg naar BelgiŽ.
 

Onderhoudsvoertuig Infraspeed
 


I
nfraspeed Maintenance B.V. heeft voor het onderhoud van de HSL-Zuid een concessie tot 2031. Sinds kort beschikt het bedrijf over twee onderhoudsvoertuigen. …ťn voor het noordelijke deel en ťťn voor het zuidelijke deel van de HSL-Zuid. Het voertuig voor het noordelijke deel is gestationeerd op de maintenance yard bij Hoofddorp, dat voor het zuidelijke deel op de maintenance yard bij Zevenbergschen Hoek.

De twee voertuigen zijn gebouwd door Windhoff Bahn- und Anlagentechnik GmbH te Rheine (D). De basis wordt gevormd door het van Windhoff bekende Multi-Proposal-Vehicle concept (MPV). De MPV is door Windhoff aan de hand van de eisen van Infraspeed aangepast. Achter de hoofdcabine is een container voor opslag van materialen geplaatst en daarachter staat een drietal hefbordessen. Aan de achterzijde bevindt zich een draaibare cabine die voorzien is van een Palfinger kraan. Aan beide zijden van het voertuig zijn uitklapbare looproosters -voorzien van hekwerken- bevestigd.

Het voertuig is zowel vanuit de hoofdcabine als de draaibare cabine te bedienen. Vanwege de beperkte ruimte in de draaibare cabine zijn de bedieningspanelen daar compacter ingebouwd. Uiteraard is het voertuig voorzien van het beveiligingssysteem ETCS (European Train Control System).

Toelating voor het rijden over conventioneel spoor wordt -na de nodige testen- op korte termijn verwacht. Daarna wordt het o.a. mogelijk om via conventioneel spoor van zuid naar noord v.v. te rijden zodat beide voertuigen tegelijkertijd op het noordelijke dan wel zuidelijke deel van de HSL-Zuid inzetbaar zijn.

Hoewel de stroomafnemer anders suggereert, vindt de aandrijving plaats door een dieselmotor. De stroomafnemer dient puur voor de aarding tijdens werkzaamheden en heeft verder geen elektrische functie.

Beide voertuigen worden elk nog van een passende naam voorzien. Medewerkers van Infraspeed is gevraagd om daartoe voorstellen te doen.

De foto's zijn op 15 december gemaakt op de maintenance yard  bij Zevenbergschen Hoek.


Een fotografische rondgang............
 

Frontaanzicht van de hoofdcabine waarin ook de ETCS-computerapparatuur is ondergebracht.
 

Zij-aanzicht met de bovengenoemde vaste cabine, container, bordessen en rechts de draaibare cabine.
 

Detailopname van cabine en container.
 

De 3 hefbordessen en de neerklapbare looproosters met hekwerken.
 

De draaibare cabine met de Palfinger kraan.
 

De achterzijde (of juist voorzijde) van de draaibare cabine. Het bordes rechts op de foto zit normaal aan de kraan vast.
 

De andere zijde waarmee de rondgang voltooid is.
 

De onderstaande opschriften spreken voor zich.
 


 

 


 



De hefbordessen vanuit een ander perspectief.
 

Detailopname van de stroomafnemer.
 

Uitzicht vanuit de vaste cabine.
 

Het bedieningstableau in de vaste cabine met schermen, meters, schakelaars, drukknoppen en pookjes.
 

Tot slot nog een staatsieportret met verlichte frontseinen.
 

Met dank aan John Paulussen en Frans de Wrede van Infraspeed voor de medewerking en informatie.
 



Van 12 januari t/m 13 februari vonden er op het noordelijk en zuidelijke deel van de HSL-Zuid en op de Belgische L4 (HST-noord) weer testritten plaats. Ook werd er frequent grensoverschrijdend getest. De testritten werden gereden met de inmiddels als testtrein bekende Thalys 4341.
Op woensdag 23 januari vonden er op de Belgische L4 zogenaamde transitietesten plaats.
De onderstaande foto's zijn aan het begin van de middag gemaakt in de stopplaats Noorderkempen.
 

 23 januari 2009, na transitietesten in de tunnelkoker Peerdsbos rijdt Thalys 4341 vanaf de doorgaande sporen naar het oostelijke perronspoor.
 

23 januari 2009, na een korte stop zal de Thalys doorrijden naar de grens. Aan het einde van het perron staat een groot stopmarkeringsbord.
Links daaronder is een kroonlicht te zien en rechts daarvan een Belgisch vertreksein. In het spoor rechts van het perron zijn twee witte balises te zien.
 

23 januari 2009, Thalys 4341 vertrekt vanaf het oostelijke perronspoor naar de hoofdsporen en zal daarna verder rijden naar de Transportzone Meer.


Nadat eerder op de dag op de HSL-Zuid/L4 grensoverschrijdende testritten waren verreden,
maakte Thalys 4341 op 29 januari aan het eind van de middag een  korte stop in station Breda.
 

29 januari, de Thalys is net gearriveerd op spoor 2 en staat deels verscholen achter de betonnen platen tussen spoor 2 en 3.
 

29 januari 2009, in de snel invallende duisternis staat de Thalys klaar voor het avondtestprogramma.
 

29 januari 2009, net voor 18.00 uur vertrekt de Thalys weer naar de HSL-Zuid.
 


Op 4 februari werden er o.a. grensoverschrijdende testritten gereden van Amsterdam via Rotterdam, Antwerpen
en Brussel naar Ath v.v.  Op de HSL-Zuid en L4 werd volgens planning met een snelheid van 300 km/u gereden. 
De onderstaande foto's en het filmpje zijn in stopplaats Noorderkempen gemaakt.
 

4 februari 2009, om 12.45 uur rijdt de Thalys met 300 km/h door een winters Noorderkempen.
 

4 februari 2009, nauwelijks enkele seconden later is de Thalys de fotograaf al bijna gepasseerd........!
 

Met mijn Fuji-fotocamera heb ik ook een filmpje gemaakt van de passage van de Thalys.

Klik op bovenstaande foto om het filmpje te starten, 14 seconden, grootte 3 mb.
 

 

Vanaf 6 april t/m 17 april vonden er op de Belgische HST-Noord (L4) twee weken proefritten plaats met een M6-stel.
De samenstelling van de testtrein was als volgt:
M6B stuurstandrijtuig - M6B rijtuig - M6A rijtuig - M6A rijtuig - locomotief 1307 (HLE reeks 13) - M6B stuurstandrijtuig.
( B= 2e klasse, A= 1e klasse, de reeks 13 kan zowel onder  3000 V, als onder 25 kV wisselspanning rijden )

De onderstaande foto's zijn gemaakt op 7 april 2009. Op die dag werd er gereden van Luchtbal via Noorderkempen naar de Transportzone Meer v.v.
In de eerste testweek werd de ETCS-installatie in de beide stuurstandrijtuigen getest.
 

7 april 2009, de testtrein is vanuit de Transportzone Meer onderweg naar Luchtbal. Tot verrassing van de fotograaf
rijdt de trein in Noorderkempen niet via de doorgaande sporen, maar via het westelijke perronspoor.
 

7 april 2009, een uur later maakt de trein een korte stop in Noorderkempen en rijdt vervolgens richting Transportzone Meer.
 


7 april 2009, de 1307 tussen het A-rijtuig en het stuurstandrijtuig.
 

7 april 2009, onderweg wordt er frequent gestopt, o.a. ter hoogte van de E19-afrit Loenhout.
 

7 april 2009, ter hoogte van de Transportzone Meer (nabij de Nederlandse grens) is de trein gestopt.
Na het omlopen van het personeel zal de trein weer richting Noorderkempen vertrekken.
 

7 april 2009, met op de achtergrond de markante windmolens van Electrabel rijdt de trein weer in zuidelijke richting.
 


Naar aflevering 47.
 

Terug naar de index-pagina