HSL-Zuid, aflevering 47
 

In deze 47e aflevering staan per 15 juni 2009 43 foto's.


-Foto's van de testritten met BR 189 065 (de Tulpenloc) op 11 mei
-Foto's van het proefbedrijf tussen Antwerpen-Centraal en Noorderkempen op 11 mei
-Foto's van de BR 189 065 vanuit de uitkijktoren bij knooppunt Princeville op 13 mei
-Foto's van Thalys 4341 op diverse locaties in Nederland en BelgiŽ op 18, 19 en 20 mei
-Foto's van de officiŽle opening van Noorderkempen op 29 mei
-Foto's van de Promoritten tussen Antwerpen-Centraal en Noorderkempen op 30 en 31 mei
-Foto's van de start van de dienstregeling Antwerpen-Centraal <-> Noorderkempen op 15 juni
 


Sinds begin mei wordt er op het zuidelijke deel van de HSL-Zuid weer volop getest.  Tot en met donderdag 14 mei reed de BR 189 065,
ook wel bekend onder de naam 'Tulpenloc', dagelijks een aantal testritten. De onderstaande foto's zijn gemaakt op maandag 11 mei.
 

11 mei 2009, ter hoogte van de Overasebaan is de Tulpenloc onderweg naar de grens. Na een korte stop bij viaduct 'De Mosten',
 waar een medewerker van Infrabel zal instappen, rijdt de locomotief verder over HST-noord (L4).

 Terugkerend van een bezoek aan de Stopplaats Noorderkempen (zie verder) zie ik de Tulpenloc nabij de grens staan.
 De locomotief heeft een technisch probleempje wat mij de gelegenheid biedt een paar detailopnamen te maken.
 

11 mei 2009, tulpen, teksten, rood-wit-blauwe pijlen en een molen, het is wel duidelijk waarom deze locomotief 'Tulpenloc' als bijnaam heeft.  
 

11 mei 2009, een zeldzaam rustig moment op de A16 achter de loc zorgt voor een fraai sfeerbeeld.


Van 11 t/m 15 mei vonden er op de L4 testritten plaats tussen Antwerpen-Centraal en Noorderkempen.
Deze testritten waren in feite een zogenaamd  proefbedrijf waarbij machinisten en conducteurs
vertrouwd werden gemaakt met de -voor de NMBS- nieuwe verbinding die op 29 mei officieel wordt geopend.

Er zal dan volgens een starre uurdienstregeling gereden worden:
-vertrek Antwerpen-Centraal .37, stop in Luchtbal .41 aankomst Noorderkempen .52
-vertrek Noorderkempen .08, stop Luchtbal .20 aankomst Antwerpen-Centraal .23

De onderstaande foto's zijn gemaakt op 11 mei.
 

11 mei 2009, exact op tijd arriveert M6-testtrein -met achter het stuurstandrijtuig de HLE 1307- om 12.52 uur op spoor 1 in Noorderkempen.
 

11 mei 2009, ook weer exact op tijd vertrekt de M6-trein om 13.08 uit Noorderkempen naar Antwerpen-Centraal.


Sinds enkele weken is de uitzichttoren bij knooppunt Princeville toegankelijk voor het publiek.
De onderstaande foto's zijn op 13 mei vanuit het hoogste platform (28 meter hoog) genomen.

 Meer info over de toren, die inmiddels de bijnaam "Bliksemschicht" heeft gekregen, vindt u hier.
 

13 mei 2009, rechts van de Tulpenloc staat een GSM-R-mast. In het midden van de foto is het verbindingsspoor vanaf de HSL-Zuid naar Breda te zien.
Over dit spoor zullen in de toekomst de shuttle-treinen van Antwerpen naar Breda gaan rijden. Onderin de foto de toerit van de A58 naar de A16.

 

13 mei 2009, terwijl de Tulpenloc in zuidelijke richting rijdt, zijn linksboven de verbindingssporen en de sporen naar Roosendaal zichtbaar.
 

13 mei 2009, ter hoogte van de verbindingssporen naar en van Breda rijdt de Tulpenloc in zuidelijke richting.
Rechts op de foto zijn de hoge geluidsschermen zichtbaar.
 


Na de Tulpenloc werd vanaf maandag 18 mei Thalys 4341 op de HSL-Zuid/L4 ingezet als (grensoverschrijdende) testtrein.
De onderstaande foto's zijn op diverse locaties in Nederland en BelgiŽ gemaakt op 18, 19 en 20 mei.
 

18 mei 2009, ter hoogte van een bekend woonwarenhuis rijdt Thalys 4341 om 12.30 uur het westelijke verbindingsspoor naar Breda op.
Onderin de foto het viaduct waarover het verkeer vanaf de A58 naar de A16 rijdt. (Foto is gemaakt vanaf de bliksemschicht)
 

18 mei 2009, terwijl de Thalys het tunneltje onder de doorgaande sporen nadert, is van linksonder naar rechtsboven de Leursebaan te zien.
Deze weg gaat onder zes(!) viaducten door:  2 x A16, toerit vanaf A58, westelijk verbindingsspoor, hoofdsporen en het niet zichtbare oostelijke verbindingsspoor. (Foto is gemaakt vanaf de bliksemschicht)
 

18 mei 2009, 30 minuten later is de Thalys half in de schaduw en half in de zon vanuit Breda via het oostelijke
verbindingsspoor op weg naar de hoofdsporen voor een rit die zal eindigen in Antwerpen-Centraal.
 

19 mei 2009, een dag later arriveert Thalys 4341 rond half een op spoor 1 in Noorderkempen. Op de L4 vindt ook deze week het proefbedrijf plaats,
nu met een 2e compositie M6. Die zal om 12.52 uur normaliter arriveren op spoor 1, dus wellicht is de Thalys dan al weer vertrokken.
 

19 mei 2009, terwijl de Thalys nog op spoor 1 staat, arriveert keurig op tijd op spoor 2 (!) het M6-stel waarbij de HLE 1333 voor de de tractie zorgt.
 

19 mei 2009, nadat onder het stopmerkbord links eerst het witte kroonlicht is gaan branden, gaat daarna rechts het AVG-sein branden.
AVG='aanwijzer verrichtingen gedaan', eerst 1 rood licht in het midden, dat na 10 seconden dooft, waarna er 6 lampjes gaan branden.
De machinist heeft nu toestemming om te vertrekken.
 

19 mei 2009, conform de tijden van het proefbedrijf vertrekt de M6-trein om 13.08 uur naar Antwerpen-Centraal.
 

19 mei 2009, nadat op spoor 1 iedereen is ingestapt, staat de Thalys gereed voor een rit naar Rotterdam-Lombardijen.
Voor er vertrokken kan worden, moet eerst het linker frontsein (op de foto aan de rechterkant) nog even gerepareerd worden.....
 

19 mei 2009, nadat Frank, machinist van Thalys Nederland, dat karweitje snel heeft geklaard, vertrekt de Thalys.
 

20 mei 2009, een dag later arriveert de Thalys om half drie op spoor 2 in Breda.
 

20 mei 2009, aan de 'cockpit' is duidelijk te zien dat het hier om een testtrein gaat.......
 

20 mei 2009, om drie uur vertrekt de Thalys van spoor 2 naar Noorderkempen.
 

20 mei 2009, later op de dag is de Thalys vanuit Breda via de fly-over Den Hoek onderweg naar Rotterdam-Lombardijen.
 

20 mei 2009, in de ondergaande zon steekt de Thalys om half acht met 300 km/u het Hollandsch Diep over richting Breda.
 

 

 Op 29 mei werd de stopplaats Noorderkempen, gelegen aan de L4/HST-Noord, officieel geopend.
 

Op woensdag 27 mei waren de voorbereidingen nog in volle gang.
 

27 mei, de blauwe (tijdelijke) wachtruimte is onder de kap gebouwd.
 

27 mei, de wachtruimte met het ticket-loket boven in het midden.
 


Voorafgaand aan de officiŽle opening in Noorderkempen vond in het personeelsrestaurant in Antwerpen-Centraal eerst een persconferentie plaats.
 

Naast de lokale, regionale en landelijke Belgische media was er ook een kleine delegatie uit Nederland aanwezig.
 

V.l.n.r. kabinetsmedewerker Michel Bovy, die de heer Vanackere, Vice-Eerste Minister en Minister van Overheidsbedrijven
verving, Luc Lallemand (gedelegeerd bestuurder Infrabel), Marc Descheermaecker (gedelegeerd bestuurder NMBS),  
Jannie Haek (gedelegeerd bestuurder NMBS-Holding) tijdens de beantwoording van vragen van de pers.

Na de persconferentie begeven sprekers en pers zich naar spoor 24.

 


 

In opvallend groen staat op de vertrekdisplays de extra trein vermeld die om 15.37 uur vanaf spoor 24 naar Noorderkempen vertrekt.
 

De displays op spoor 24 zijn specifieker, het gaat hier om een 'Inhuldigingstrein'.
 

De displays op de Inhuldigingstrein.
 

Nadat alle genodigden, waaronder Vlaams minister Dirk van Mechelen, ingestapt zijn is het wachten op het vertrek naar Noorderkempen.
 

Ongekende topdrukte op spoor 1 in Noorderkempen nadat de Inhuldigingstrein om 15.52 uur is gearriveerd.
In het midden van de foto de hoogwaardigheidsbekleders die aanstonds de officiŽle openingshandeling zullen verrichten.
 

5 handen op de startknop!
Nadat de knop is ingedrukt stijgt het grote display links langzaam omhoog en is Noorderkempen officieel geopend.
 

Daarna volgt in de tent die op het parkeerterrein staat nog een aantal toespraken, gevolgd door een receptie. 

Persberichten:
 Infrabel:  Infrabel stelt nieuwe stopplaats Noorderkempen ter beschikking. (link)

NMBS: NMBS start met treindienst in Noorderkempen vanaf 15 juni,
oplossing voor technische problemen in samenwerking met Alstom, (word-document, 2.7mb)

NMBS-Holding: NMBS heeft toekomstscenario voor station Noorderkempen (word-document)
 


Voor de inwoners van de Kempen organiseert de NMBS van 30 mei t/m 7 juni Promoritten.
 

De belangstelling voor deze Promoritten is zeer groot, alle ritten zijn inmiddels volgeboekt!!
 

30 mei 2009, om 14.52 uur is ťťn van de de Promotreinen vanuit Antwerpen-Centraal op spoor 1 in Noorderkempen gearriveerd.
 Veel reizigers begeven zich naar de feesttent die de gemeente Brecht op de parkeerplaats heeft geplaatst.
 

30 mei 2009, tijdens de rit en ook op perron 1 in Noorderkempen zorgen twee dames voor animatie.
 

 30 mei 2009, om 15.08 uur vertrekt de Promotrein weer richting Antwerpen-Centraal.
Links de volle parking en de feesttent van de gemeente Brecht.
 

31 mei 2009, ook op zondag is de belangstelling groot, de parking staat weer vol en vanwege het fraaie weer komen ook veel mensen met de fiets.
 


Start dienstregeling Antwerpen <-> Noorderkempen  op maandag 15 juni.
 

Hoewel op de folder staat dat de dienstregeling start op zondag 14 juni, zal dat effectief maandag 15 juni worden.
Er wordt de komende periode alleen van maandag t/m vrijdag gereden. In december vindt volgens de NMBS een evaluatie plaats,
die kan leiden tot een verdere uitbouw van het treinaanbod, zowel tijdens de week als in het weekend.
 

14 juni 2009, IR 612 die om 12.37 uur uit Antwerpen-Centraal is vertrokken, arriveert na een stop in Luchtbal om 12.52 uur in Noorderkempen.
 

14 juni 2009, een NMBS-medewerkster begeleidt een visueel gehandicapte dame naar de aansluitende bussen van De Lijn.
 

14 juni 2009, de bussen van lijn 440 geven een prima overstap van bus naar trein en omgekeerd. Links de bus naar Herentals,
rechts de bus naar Essen. Opvallend detail, op de displays staat 'Brecht Station' i.p.v. Station Noorderkempen.

 

14 juni 2009, op deze eerste (werk-)dag staat het parkeerterrein voor zeker driekwart vol!
Nogal wat forensen, die normaal op de E19 in de dagelijkse file staan, testen de nieuwe treinverbinding blijkbaar uit.

 

14 juni 2009, om 13.08 uur vertrekt IR 633 naar Antwerpen-Centraal.
 


 

14 juni 2009, ook De  Lijn speelt in op de nieuwe verbinding zoals op bovenstaande poster is te zien.

Terug naar de index-pagina