HSL-Zuid, aflevering 49
 

In deze 49e aflevering staan per 12 december 2010 72 foto's en 13 filmpjes.
 

2009:
-Foto's van de inhuldiging van de L4 (HSL-Noord) in BelgiŽ op 8 december
-Foto's en filmpjes van de ingebruikname van HSL-Zuid en L4 op 13 december 
-Foto en filmpje van Thalys 4537 in de sneeuw op 19 december
-Interview met Brabant 10 op 22 december
2010:
-Foto's en filmpjes van Thalys-treinen in de sneeuw op 3 en 4 januari
-Foto's van de AB4806 in Noorderkempen op 30 januari
-Foto's van de testritten met AB-ongenummerd op 22 juni
-Foto's van de testritten met NS HiSpeed Traxx op 8 en 9 juli
-Foto's en filmpjes van de EMC-testen met AB4881 bij Deurne op 27 juli
-Foto's van de testritten met NSHispeed Traxx en Prio-rijtuigen op 20 augustus
-Foto en filmpje van de overbrenging van AB4881 vanuit BelgiŽ naar Watergraafsmeer op 3 september
-Foto's en filmpjes van de overbrenging van AB4881 van Watergraafsmeer naar Doornik in BelgiŽ op 11 september
-Foto's van de overbrenging van AB4881 van Watergraafsmeer naar BelgiŽ op 3 oktober
-Foto's van de overbrenging van AB4881 uit BelgiŽ naar Watergraafsmeer op 10 oktober
-Foto's van de werkzaamheden t.b.v. de zonnepanelen op de tunnelkoker Peerdsbroek bij Brasschaat op 18 oktober
-Foto's van de zonnepanelen op de tunnelkoker Peerdsbroek bij Brasschaat op 11 december (update)
-Foto's van de bouw van de AT-stations (AutoTransformator) langs de HSL-Zuid in Brabant (28 november en 12 december)
 

 

Inwijding hogesnelheidslijn tussen Antwerpen en de Belgisch-Nederlandse grens op 8 december 2009.
 

Voor pers en genodigden reed er op 8 december een speciale Thalys van Brussel-Zuid
via Antwerpen over de L4 (HSL-Noord) naar de grens bij Meer.
Helaas was ik verhinderd om aan deze (2-daagse) persreis deel te nemen, maar kon ik op
8 december 's morgens  bij de Transportzone Meer toch een paar foto's 'buiten de hekken' maken.

In dank ontving ik van Raymond KiŤs de onderstaande 4 foto's die een impressie geven van de inwijding van de L4.

 

8 december 2009, in Brussel-Zuid staat op spoor 5 Thalys 4331 klaar om te vertrekken naar Meer.
 

In een tent naast het spoor ten zuiden van Meer gaven de CEO's van Infrabel, NMBS-Holding en Thalys een persconferentie.
Aansluitend werden buiten samen met een aantal kinderen boompjes geplant, waarna de Thalys verder reed naar de grens.
 

Thalys 4331 staat ter hoogte van de Transportzone Meer klaar voor vertrek naar Brussel-Zuid.
 

Om 10.45 uur vertrekt Thalys 4331 naar Brussel-Zuid.
 


Op zondag 13 december 2009 werden de HSL-Zuid en de Belgische L4 (HSL-Noord) in gebruik genomen. Thalys-treinen rijden
nu tussen Amsterdam en Antwerpen over het hogesnelheidsspoor. Tussen Amsterdam en Rotterdam wordt 160 km/u gereden,
tussen Rotterdam en Antwerpen 300 km/u. De onderstaande foto's en filmpjes zijn op 13 december 2009 gemaakt.
 

13 december 2009, om 09.35 uur rijdt Thalys 4332 (tr 9318) als eerste officiŽle trein met enige vertraging ter hoogte
van viaduct Rietvelden richting Antwerpen.  Aan boord genodigden van NS HiSpeed maar ook gewone reizigers.

Filmpje van de 4332, 13 seconden, grootte 3mb.
 

13 december 2009, ter hoogte van de Binnenmoerdijksebaan rijdt Thalys 4305 (tr 9326) om 11.30 uur richting Antwerpen.
 

Filmpje van de 4305, 12 seconden, grootte 2,5mb.
 

13 december 2009, een Thalys PBA (tr 9319) rijdt om 11.50 uur over de HSL-brug over het Hollandsch Diep naar Rotterdam.
 

Filmpje van de PBA, 17 seconden, grootte 3,5mb.
 

13 december 2009, een Thalys PBKA (tr 9331) rijdt om 14.42 uur door Noorderkempen richting Nederland.
 

Filmpje van de PBKA, 10 seconden, grootte 2mb.
 

13 december 2009, een Thalys PBA (tr 9342) rijdt om 15.22 uur door Noorderkempen richting Antwerpen.
 

Filmpje van de PBA, 11 seconden, grootte 2 mb.
 

 

Thalys in de sneeuw op 19 december 2009
 

Thalys 4537 is als tr 9338 ter hoogte van viaduct Rietvelden onderweg naar Antwerpen en veroorzaakt een spoor van wervelende sneeuw.


Filmpje van Thalys 4537 (16 sec, 3.5mb)


 

Interview met
 

Op 22 december werd ik als HSL-Zuid-watcher geÔnterviewd door de commerciŽle regionale zender Brabant 10.
Het interview was in de reguliere nieuwsuitzending te zien en is door de zender inmiddels ook op You Tube geplaatst.
 

Klik op de foto om naar het interview te gaan.
 


Het winterweer hield ook begin januari stand, de onderstaande foto's en filmpjes zijn gemaakt op 3 en 4 januari 2010.
 

3 januari 2010, een Thalys PBA passeert met enige vertraging rond 15.00 uur als trein 9331 (Parijs-Amsterdam) het viaduct Hazeldonksestraat .

Filmpje van de passage van deze trein, 15 sec, grootte 3 mb.
 

3 januari 2010, 15 minuten later passeert een Thalys PBA als trein 9342 (Amsterdam-Parijs) dezelfde fotolocatie.

Filmpje van de passage van deze trein, 14 sec, grootte 3 mb.
 

4 januari 2010, terwijl onder in de foto schapen en een kolonie wilde eenden het weiland broederlijk delen, rijdt een PBA-stel  in een mistige
omgeving als  trein 9338 (Amsterdam-Parijs) om 14.10 uur ter hoogte van het viaduct over de spoorlijn naar industrieterrein Moerdijk.
 

4 januari 2010, dezelfde Thalys rijdt enkele honderden meters verder te midden van een ongerept winters tafereel.
 

 

Testen met de AB4806 op de Belgische L4 (HSL-Noord) en HSL-Zuid.
 

Eind januari, begin februari vonden er 's nachts met de AB4806 testritten plaats op de L4 en HSL-Zuid. Tijdens de testritten werden o.a. stroom- afnemertesten uitgevoerd. Op de AB4806 was daarvoor een speciale meet-stroomafnemer gemonteerd. Sinds de ingebruikname van de HSL-Zuid en L4 op 13 december 2009 kunnen testritten alleen 's nachts plaatsvinden mits er dan geen onderhoudswerkzaamheden worden verricht. Helaas waren
de weersomstandigheden dermate slecht, dat ik het niet verantwoord vond om 's avonds laat via besneeuwde binnenwegen naar Noorderkempen te rijden. Ik heb dus geen nachtelijke opnamen van de testritten kunnen maken.

Na de nachtelijke inzet stond AB4806 overdag uit te rusten op spoor 2 van een ondergesneeuwd Noorderkempen. Dat bood mij de gelegenheid om op 30 januari de onderstaande foto's te maken. Tot nu toe had ik de AB4806 alleen kunnen fotograferen tijdens de presentatie in Watergraafsmeer, langs de HSL-Zuid en bij Deurne tijdens de diverse testritten tussen Eindhoven en Blerick. 
 

30 januari 2009, de AB4806 staat op spoor 2 van Noorderkempen uit te rusten van de nachtelijke inzet.
 

30 januari 2009, dat deze foto in BelgiŽ is gemaakt blijkt uit het typische gele Belgische wachthuisje.
 

30 januari 2009, terwijl op spoor 1 IR 613 uit Antwerpen-Centraal binnenkomt, is rechts te zien waaraan de AB4806 de bijnaam 'Vogelbekdier' dankt.
 

30 januari 2009, om 14.00 uur staat op spoor 1 IR 634 gereed voor vertrek naar Antwerpen-Centraal.
 

30 januari 2009, om 14.08 uur vertrekt IR 634 naar Antwerpen-Centraal.
 

30 januari 2009, detailopname van de neus van prototype AB4806. Na verluid wordt dit 'gapende gat' in de definitieve uitvoering grotendeels gedicht.
 

30 januari 2009, dat de AB4806 een prototype is, laat deze detailopname van de bakovergang zien.
 

30 januari 2009, de rood-witte beschildering van de AB4806 krijgt door de sneeuw een wel erg aparte dimensie.
 

30 januari 2009, hoewel ik meestal foto's van graffiti op treinen vermijd, publiceer ik deze foto toch.
De reden is simpel, op de 4806-008 is door de graffiti ongewild ťťn van de uiteindelijke bestemmingen zichtbaar: Breda!
 

30 januari 2009, tot slot nog een foto van de AB4806, gemaakt na de passage van een vertraagde -rechterspoor rijdende!- Thalys naar Rotterdam.
 

 

Ook overdag testritten met AnsaldoBreda V250.

Momenteel (juni 2010) wordt het testprogramma op de Hogesnelheidslijn (HSL) verder geÔntensiveerd. Tussen de uitvoering van de commerciŽle dienstregeling door worden nu ook overdag extra testritten gereden met de V250 van de Italiaanse treinenbouwer AnsaldoBreda, het treintype dat in de toekomst onder de productnaam Fyra gaat rijden op de HSL. De maximale snelheid van de V250 kan daarbij oplopen tot maximaal 250 km/u. Tijdens deze testen worden diverse technische aspecten en procedures getest, daarnaast wordt gekeken naar de combinatie van het rijden met deze treinen en de Thalystreinen op bijvoorbeeld het zuidelijke deel van de HSL tussen Rotterdam en de Belgische grens. Ook wordt er overdag getest met een Traxx-locomotief. (Bron: Website ProRail).

O.a. op dinsdag 22 juni werden er overdag testritten gereden tussen Rotterdam-Breda/Belgische grens v.v.

De geplande route is als volgt:
-Rotterdam richting Belgische grens via het oostelijke spoor tot sein 2478 nabij het viaduct in de Hazeldonksestraat.
-Na kopmaken via hetzelfde spoor terug en dan via het oostelijke aansluitspoor naar Breda.
-Na kopmaken in Breda via het westelijke aansluitspoor naar het westelijk HSL-spoor tot sein 2474 nabij het viaduct in de Hazeldonksestraat.
-Na kopmaken via het westelijke spoor naar Rotterdam.

 

Dinsdag 22 juni 2010, op het tijdstip dat normaal een reguliere Thalys naar Antwerpen passeert (14.10u), rijdt AB V250 op volle snelheid over het hoofdspoor richting Belgische grens ter hoogte van het westelijke aansluitspoor vanuit Breda.
 

Dinsdag 22 juni 2010, enkele seconden later passeert de AB V250 de Leursebaan.
Deze en de bovenstaande foto zijn gemaakt vanaf de bliksemschicht bij Prinsenbeek.

 

Dinsdag 22 juni 2010, later op de middag stopt de AB V250 rond 16.00 uur ter hoogte van het viaduct in de Hazeldonksestraat.
Op deze en de onderstaande foto is goed te zien dat het stel nog niet voorzien is van nummers, noch van de fabrieksnaam.
Dit is het vierde stel dat door AnsaldoBreda is geleverd.

 

Dinsdag 22 juni 2010, om 16.10 uur vertrekt de AB V250 'Ongenummerd' weer in noordelijke richting.
Rechts op de achtergrond is het viaduct in de Hazeldonksestraat te zien.
 

Ook overdag testritten met NS Hispeed Traxx locomotieven.

Zoals hierboven bij de V250 wordt gemeld, wordt er al geruime tijd overdag ook met een Traxx-locomotief getest.  De snelheid kan daarbij oplopen tot maximaal 160 km/u. Tijdens deze testen worden diverse technische aspecten en procedures getest, daarnaast wordt gekeken naar de combinatie van het rijden met deze treinen en de Thalystreinen op het zuidelijke deel van de HSL tussen Rotterdam en de Belgische grens. Doorgaans wordt er van 07.00 -15.00 uur gereden tussen Schiphol-Rotterdam-Breda-v.v. De onderstaande foto's zijn op 8 en 9 juli gemaakt bij het Hollandsch Diep.
 

 8 juli 2010, om 14.00 uur rijdt Traxx 186 114 vanuit Brabant de HSL-brug over het Hollandsch Diep
op voor de laatste testrit van die dag die zal eindigen in Schiphol.
 

 8 juli 2010, de 186 114 heeft het hoogste punt van de brug bereikt.
 

 9 juli 2010, een dag later rond hetzelfde tijdstip rijdt de 186 114 richting noordoever terwijl een binnenvaartschip stroomopwaarts zwoegt.


 
EMC-testen met AB4881 bij Deurne op 27 juli 2010.

Op dinsdag 27 en woensdag 28 juli vonden er bij de vaste Lloyds Register-bovenleiding-meetsectie ten oosten van Deurne EMC-testen plaats met de AB4881. EMC is de afkorting van Electro Magnetische Compatibiliteit.  Tijdens de ritten van de AB4881 werd getest of  het treinstel elektromagnetische storingen (zwerfstromen) veroorzaakt. De testen werden uitgevoerd door medewerkers van AnsaldoBreda.

De onderstaande foto's zijn op dinsdag 27 juli gemaakt bij de meetsectie ter hoogte van de Griendtveenseweg.


 

27 juli 2010, de Italiaanse meetapparatuur staat opgesteld naast het spoor.  De zwarte staaf links beneden op de foto staat op exact 10 meter
uit het hart van het spoor en is plaatsbepalend voor de opstelling van de meetapparatuur.
 

27 juli 2010, ťťn van de onderdelen van het testprogramma is het afremmen ter hoogte van de meetsectie.
Op de foto is de AB4881 enkele honderden meters voorbij de meetsectie (links in het midden van de foto zichtbaar) gestopt.
 

27 juli 2010, de AB4881 is aan de buitenkant (nog) niet voorzien van fabrieksopschriften en ook nog niet van rijtuignummers.
Dat het om de 4881 gaat blijkt uit bovenstaande foto: achter elke deur van het treinstel is een A4-tje bevestigd met het rijtuignummer.
Hoewel er momenteel met de AB4881 in Nederland wordt getest is het treinstel bestemd voor de NMBS.
 

27 juli 2010, overzicht van de meetapparatuur en crew.
 

27 juli 2010, vanuit Venlo passeert de AB4881 van 130 km/u afremmend de meetsectie en zal ongeveer 1100 meter verder stoppen.
 

Filmpje van deze rit, 14 seconden, 3 mb.
 

27 juli 2010, daarna is het voor de AnsaldoBreda-crew (en de fotograaf) wachten op de volgende testrit vanuit Eindhoven.
 

27 juli 2010, anderhalf uur later rijdt de AB4881 vanuit Eindhoven richting meetsectie voor weer een testrit.
Nu wordt de meetsectie met 100 km/u gepasseerd zonder af te remmen.
 

Filmpje van deze rit, 14 seconden, 3 mb.
 


 

In de afgelopen periode werd er op de HSL-Zuid getest met een NSHispeed locomotief (zie hierboven).
In augustus verscheen een complete Fyra-trein op het zuidelijke deel van de HSL-Zuid bestaande uit een Traxx-locomotief en 6 Prio-rijtuigen.
In deze samenstelling zal de HSL-verbinding Amsterdam-Rotterdam-Breda v.v. later dit jaar worden gerealiseerd.

 

20 augustus 2010, een NSHispeed Traxx-locomotief met aan de haak 6 Prio-rijtuigen rijdt op het hoogste punt van de HSL-brug over het Hollandsch Diep.
De trein zal het HSL-spoor ter hoogte van viaduct Langeweg verlaten en over conventioneel spoor verder rijden naar Breda.

 

20 augustus 2010, het 2e en 4e rijtuig zijn voorzien van het opschrift 'Fyra'. Daartussen is de naam stilistisch weergegeven.
 


 

Na het rijden van testritten in BelgiŽ werd AB4881 (bestemd voor de NMBS) op
3 september vanuit Leuven via Roosendaal naar de Watergraafsmeer overgebracht.

 

3 september 2010, de AB4881, getrokken door Railion locomotief 6464, rijdt ter hoogte van de Zandreef bij Prinsenbeek richting Breda.
 

Filmpje van de passage van 6464 en AB4881, 18 seconden, 4mb.
 

 

Op 11 september werd de AB4881 vanuit Watergraafsmeer weer overgebracht naar BelgiŽ, ditmaal naar Doornik.
 

11 september 2010, ter hoogte van de Molenweg nabij Zevenbergen rijdt de AB4881, getrokken door Railion-loc 6505 om 11 uur naar Roosendaal.
 

Filmpje van de passage van de 6505 en AB4881, 18 seconden, 4,5mb.
 

11 september 2010, gefotografeerd vanaf de Molenweg rijdt het konvooi verder richting Zevenbergen.
 

11 september 2010, vanaf Roosendaal nemen de NMBS-locs 7776 en 7773 het transport van de AB4881 naar Doornik over.
Op de foto rijdt het konvooi met een half uur vertraging ter hoogte van het Everlandwegje met gematigde snelheid richting Essen.
 

11 september 2010, met een speciale koppeling is de NMBS 7773 met de AB4881 verbonden.
 

Filmpje van de passage van de 7776 en 7773 en AB4881, 25 seconden, 5 mb. (excuses voor het windgeruis!)


 

Op zondag 3 oktober werd de AB4881 weer vanuit de Watergraafsmeer overgebracht naar BelgiŽ.
De onderstaande foto's zijn in station Roosendaal gemaakt.
 

3 oktober 2010, getrokken door loc 6442 arriveert de AB4881 om 12.50 uur in Roosendaal.
 

3 oktober 2010, het konvooi rijdt verder naar het westelijke deel van het emplacement.
Links staan twee -wegens werkzaamheden tussen Eindhoven en Maastricht- omgeleide kalktreinen naar en uit BelgiŽ.

 

3 oktober 2010, loc 6442 is al losgekoppeld van de AB4881.
 

3 oktober 2010, twee medewerkers van AnsaldoBreda verwijderen de speciale koppeling die voor het transport op de 6442 is aangebracht.
 

3 oktober 2010, daarna wordt de normale schroefkoppeling weer aan de 6442 bevestigd waarna de loc uit Roosendaal vertrekt.
 

3 oktober 2010, om 13.15 uur arriveren de NMBS-locs 7783 en 7869 om het transport naar BelgiŽ te rijden.
Deze locs mogen alleen als duo met de lange huiven aan elkaar gekoppeld in Nederland rijden vanwege de zichtbaarheid vanuit de cabine.

 

3 oktober 2010, de medewerkers van AnsaldoBreda hebben de schroefkoppeling al verwijderd en plaatsen nu de speciale koppeling aan de 7869.
 

3 oktober 2010, stapvoets rijdt de Belgische meester de 7783 en 7869 naar de AB4881 tot de koppelingen met elkaar zijn verbonden. Daarna volgt een remproef, stappen de AnsadoBreda medewerkers bij de meester in de cabine van de 7783 en vertrekt het konvooi om 13.30 uur naar BelgiŽ.
 

Een week later, op zondag 10 oktober keerde de AB4881 weer terug naar Nederland.
Die dag testten ProRail en NS  de speciale winterdienstregeling, waardoor het Roosendaalse emplacement vol stond met reizigersmaterieel.
Het koppelen van loc 6470 aan de AB4881 gebeurde helaas buiten het zicht van de fotograaf.
Die kon alleen een paar foto's maken van het vertrek naar de Watergraafsmeer.

 

10 oktober 2010, getrokken door loc 6470 vertrekt de AB4881 uit Roosendaal naar Watergraafsmeer
en passeert daarbij het uit 1907 daterende monumentale Seinhuis B.

 

10 oktober 2010, vanaf de goederensporen rijdt rijdt het konvooi naar de sporen richting Oudenbosch.
 


 

Zonnepanelen op dak HSL-tunnel ter hoogte van de gemneenten Brasschaat en Schoten.

Dankzij de samenwerking tussen Infrabel, de infrastructuurbeheerder van het Belgische spoorwegnet, verschillende private partners en financierings-intercommunales zullen er weldra 16.000 zonnepanelen worden geplaatst op het dak van de 3,4 kilometer lange spoorwegtunnel van de hogesnelheidslijn ter hoogte van de gemeenten Brasschaat en Schoten. Dit project zal er onder meer voor zorgen dat Infrabel treinstellen van zonne-energie kan voorzien. De infrastructuurbeheerder van het spoorwegnet ijvert op die manier naar de ontwikkeling van een duurzamer energieverbruik voor het spoorwegverkeer en diens infrastructuur. Bovendien zet Infrabel als ťťn van de aandeelhouders van dit innoverend project een stap meer in de richting van een verantwoord en geŽngageerd energiebeleid op het spoorwegdomein. (Bron: Persbericht Infrabel 20 juli 2010)
 Link naar het persbericht.

De onderstaande foto's zijn op 18 oktober 2010 genomen vanaf het viaduct in de Hertendreef bij Brasschaat.
 

18 oktober 2010, op deze foto is in noordelijke richting te zien dat er op het dak van de tunnelkoker hekwerken zijn geplaatst.
 

18 oktober 2010, naast materialen voor het maken van de hekwerken staan er ook al kisten met zonnepanelen op het dak.
 

18 oktober 2010, ook aan beide zijden van het dak worden veiligheidshekwerken geplaatst.
Rechtsboven in de foto is te zien dat er aan de E19-zijde tijdelijke rode veiligheidsnetten zijn geplaatst.

18 oktober 2010, met een hoogwerker worden de profielen voor het hekwerk aan de zijkant van de tunnelkoker bevestigd.
 

18 oktober 2010, in zuidelijke richting is te zien dat het veiligheidshekwerk aan de rechterzijde van de tunnelkoker als is geplaatst.
 

De zonnepanelen ter hoogte van het viaduct Hertendreef zijn inmiddels geplaatst.
 

11 december 2010, op deze -in zuidelijke richting- genomen foto is te zien dat de zonnepanelen zijn geplaatst.
Op dit deel van de tunnel zijn ze in lengterichting geplaatst.

 

11 december 2010, deze foto is in noordelijke richting gemaakt. Hier zijn de panelen in breedterichting geplaatst.
 

11 december 2010, detailopname van de panelen.

De tunnel loopt in een wijde boog en de zonnepanelen zijn in een zo optimale hoek t.o.v. de zonnestand geplaatst.

 


 

Bouw 3 AT-stations langs de HSL-Zuid in Brabant


Elektromagnetische Compatibiliteit (EMC)
De definitieve rapportage van de praktijkmetingen naar de EMC-risicoís is in deze verslagperiode afgerond.
 Om het EMC-probleem structureel te kunnen oplossen is besloten tot de bouw van vier extra AT-stations
voor de energievoorziening van de HSL-Zuid. De oplevering hiervan is gepland in het derde kwartaal van 2011.
AT station (Auto Transformator station): installatie die is ontworpen om de uitstraling van storende
elektromagnetische velden vanuit de 25 kV stroomvoorziening van de HSL-Zuid naar andere installaties te beperken.
(Bron: Voortgangsrapport 27 HSL, ministerie van verkeer en waterstaat)

Van de 4 AT-stations worden er 3 in Brabant gebouwd:
-Bij de zuidelijke toerit naar de HSL-brug over het Hollandsch Diep ter hoogte van de Zwaluwsedijk.
-Ten zuiden van viaduct Langeweg.
-Ter hoogte van de Grintweg nabij station Breda-Prinsenbeek
 

28 november 2010, op deze foto, genomen vanaf viaduct Langeweg, is de bouw van het middelste AT-station te zien.
(Het AT-station nabij station Breda Prinsenbeek is niet vanaf de openbare weg te fotograferen)

 

28 november 2010, een Thalys PBKA, als trein 9331 onderweg naar Rotterdam, passeert het AT-station met 300 km/u.
Op de achtergrond is het conventionele spoor naar Breda te zien.
 

12 december 2010, Thalys 9327 rijdt met een vertraging van 25 minuten richting HSL-brug over het Hollandsch Diep en
passeert het rechts op de foto zichtbare in aanbouw zijnde AT-station.
 

10 december 2010, het AT-station ligt ingeklemd tussen de Zwaluwsedijk en de spoorlijn naar industrieterrein Moerdijk.
Bovenin de foto is het HSL-spoor te zien.
 

10 december 2010, overzicht van de bouw van het AT-station vanuit een hoger standpunt.
Binnen de HSL-hekken staat een bewakingscamera die gevoed wordt door een zonnepaneel.
 

Wordt vervolgd.

Terug naar de index-pagina