12 januari 2001, aanleg HSL-Zuid, aflevering 1


Dit is de eerste aflevering over de aanleg van de HSL-Zuid, meer specifiek het deel tussen de Moerdijkbrug en de Belgische grens.

Na jaren van voorbereidende werkzaamheden, die in het landschap minder opvielen (o.a. sloop van huizen, verlaging van bovenleiding, e.d.), beginnen nu toch duidelijk de échte contouren van de aanleg van de HSL-zuid zichtbaar te worden.
 


Update 15 december 2009:
De bovenstaande tekst tikte ik m.b.v. een simpele html-editor en ik stoeide nog volop met html-codes. Die eerste regels zijn het begin van een website die eind 2009 bestaat uit 49 afleveringen en een aantal specials.  Neem de tijd, kijk en lees rustig verder.......... 

Peter Honig, fotograaf-webmaster www.HSL-Zuid.nl
 


 

Viaduct Binnenmoerdijksebaan
Het viaduct in de Binnenmoerdijksebaan bij station Lage Zwaluwe moet verlengd worden. De HSL-sporen, die parallel aan de huidige sporen komen te liggen, moeten er ook onder door kunnen. Op deze foto, genomen op 12 januari 2001 vanaf de zéér modderige Korte Blokken, is rechts het oorspronkelijke viaduct te zien. In het midden en links is het tijdelijke viaduct (deels 1-baans) te zien. Het oude talud is al grotendeels afgegraven.

Station Lage Zwaluwe, straatzijde
Nu staat het nog fier overeind, maar ook het stationsgebouw van Lage Zwaluwe zal niet aan de slopershamer ontkomen. Het staat al tijden leeg en binnen hebben vandalen reeds het nodige gesloopt en onder de grafitti gespoten.
 
Station Lage Zwaluwe, spoorzijde
Het stationsgebouw is nog het enige gebouw aan de Westelijke Parallelweg dat overeind staat. Alle huizen, de garage en het café aan de Streeplandse Weg zijn al gesloopt. De Streeplandseweg zelf is al opgebroken.
 
Gedenksteen in gevel
Of deze gedenksteen, die aangebracht is boven de brievenbus aan de voorzijde, "gered" zal worden is nog de vraag.

De kaalslag ter hoogte van station Breda-Prinsenbeek is al in oktober 2000 begonnen.

Doorkijk Breda-Prinsenbeek
Vanaf Kesteren ter hoogte van het viaduct over de A16 is door het rooien van de bomen een hele nieuwe doorkijk ontstaan.

Nog zuidelijker, net voorbij knooppunt Galder, vlak bij de Belgische grens, is het eerste HSL-viaduct klaar.
Viaduct Nieuw-Ginnekensebaan
Het is het viaduct in de Nieuw-Ginnekensebaan. Nu ligt het nog midden in de weilanden en ook de bomen achter het viaduct staan nog fier overeind.

Viaduct Nieuw-Ginnekensebaan
Hier is goed te zien, dat de HSL-zuid "gebundeld" met de A16 wordt aangelegd.

Over een paar jaar zal het beeld totaal veranderd zijn en razen hier hogesnelheidstreinen door het landschap.

 

Terug indexpagina