2 mei 2003, aanleg HSL-Zuid, aflevering 19

Bent u op zoek naar de officiële website van de HSL-Zuid? Klik dan op de onderstaande afbeelding.


In deze 19e aflevering, zoals gebruikelijk, foto´s van een groot deel van het tracé. De 25 foto´s zijn gemaakt op 13, 16, 20, 21, 23, 25 en 26 april.

Hulpconstructie
13 april 2003, aan de drie resterende pijlers is de bekende hulpconstructie bevestigd waarop het hamerstuk tijdelijk steunt.

Hamerstukken
16 april 2003, de laatste drie hamerstukken zijn geplaatst, daartussen moeten nog vier veldliggers worden geplaatst.

Deel brug
16 april 2003, een deel van de brug gefotografeerd in de ondergaande zon. Door de trein op de bestaande brug en de mensen op de nieuwe brug is de grootte van de brug beter in te schatten.

Detail hamerstukken
16 april 2003, detailopname van de drie hamerstukken, rustend op de hulpconstructie.

Hijsinstallatie
20 april 2003, op de hamerstukken is de hijsinstallatie geplaatst waarmee de veldliggers worden ingehesen.

Hijsen veldligger
23 april 2003, de eerste van de twee deze week geplande veldliggers wordt langzaam ingehesen vanaf de Sarens twin barge.

Hijsen veldligger
23 april 2003, langzaam wordt de veldligger omhoog gehesen, de Sarens twin barge is al vertrokken.

Scheef hamerstuk
26 april 2003, tijdens het inhijsen van de tweede veldligger op vrijdag 25 april is het fout gegaan. Door nog onbekende oorzaak is een hamerstuk gekanteld zoals op de foto is te zien. Helaas is hierbij een werknemer omgekomen. De arbeidsinspectie zal een onderzoek instellen nadat o.a. het hamerstuk veilig gestut is. Rechts op de foto de veldligger die op 23 april probleemloos is ingehesen.

Scheve veldligger
26 april 2003, op deze foto is duidelijk te zien, dat het linker hamerstuk gekanteld is en de veldligger scheef tussen de twee hamerstukken hangt.

Zwaluwsedijk
20 april 2003, terwijl op de achtergrond een Beneluxtrein in afwijkende samenstelling over het bestaande spoor rijdt, is te zien, dat het HSL-viaduct over de Zaluwsedijk vordert.

Bord Lage Zwaluwe
21 april 2003, de voorbereidende werkzaamheden voor de bouw van de loopbrug zijn gestart. De tekening en de tekst spreken voor zich.

Troggola
21 april 2003, iets ten zuiden van Zevenbergschen Hoek wordt volop geheid en gewerkt aan de bouw van de Troggola. Via de Troggola takken de shuttletreinen uit Breda in op de HSL.

HSL-tracé
20 april 2003, vanaf het viaduct in de Brielsedreef is te zien dat waar tot voor kort de oude A16 lag, nu het HSL-tracé steeds duidelijker wordt. Met de heistelling op de achtergrond worden palen geheid voor het toekomstige HSL-viaduct over de Mark.

Viaduct Kesteren
13 april 2003, vanaf de Moerdijkbrug tot Prinsenbeek loopt het HSL-tracé parallel aan het bestaande spoor. Ter hoogte van het huidige viaduct Kesteren buigt het HSL-tracé af van het bestaande spoor en loopt dan verder parallel aan de A16 tot aan knooppunt Galder.

Pijlers fietsbrug
13 april 2003, de bouw van de omstreden voetgangers/fietsersbrug vordert. Nagenoeg alle pijlers staan er.

foto´s vanaf Eurotoren
25 april 2003, onderaan op de foto dezelfde pijlers, maar nu vanuit een heel ander perspectief! Dankzij de welwillende medewerking van BAM NBM Infra, kon ik als HSL-verslaggever/fotograaf van Haagse Beemden Digitaal voor het eerst foto´s maken vanaf het dak van de indrukwekkende Eurotoren, het hoofdkantoor van BAM NBM. Ondanks het slechte weer zijn op deze en de volgende 4 foto´s de HSL/A16-werkzaamheden goed te zien.

Noordelijke richting
25 april 2003, in noordelijke richting is goed te zien dat de gecombineerde aanleg van HSL en A16 ingrijpt in het landschap. Links de nieuwe A16 met aan de Prinsenbeekse kant een hoge geluidswal. Daarnaast de voormalige A16 die getransformeerd wordt tot HSL.

Prinsenbeek
25 april 2003, rechts beneden station Breda-Prinsenbeek, links daarvan is de bouw van de oostelijke toegang van de fietsers/voetgangersbrug te zien. Iets hoger het paarse gebouw van HSL/A16-projectburo. In het midden van de foto de Backer en Ruebweg en daarachter de ´bouwput Prinsenbeek´.

Tunnelbak Prinsenbeek
25 april 2003, in het midden van de foto is links de HSL-tunnelbak te zien, daarnaast de oostelijke A16-tunnelbak. Achter het leidingenviaduct is het stadsduct te zien met daarachter het tijdelijke viaduct. Bovenaan links is vaag het blauwe gebouw van de in augustus te openen Ikea-vestiging te zien.

Backer en Ruebweg
25 april 2003, onderaan de foto rijdt het verkeer nu nog over de versmalde noordelijke rijstroken van het viaduct in de Backer en Ruebweg. Vanaf 3 mei rijdt het verkeer over de zuidelijke rijstroken. Op deze foto is goed te zien, dat zowel de HSL-tunnelbak als de A16-tunnelbakken in een boog komen te liggen.

Zuidelijk portaal HSL-tunnelbak
13 april 2003, de zuidelijke ingang van de HSL-tunnelbak, gefotografeerd vanaf het tijdelijke viaduct.

Tunnelbak en A16
13 april 2003, rechts het oostelijke stadsduct in de A16, daarachter de bouw van de oostelijke A16-tunnelbak. Links rijdt het verkeer over 4 versmalde A16-rijbanen.
Galder
13 april 2003, vanaf het nieuwe viaduct in de Overasebaan is te zien, dat de aanleg van westelijke rijbanen van de A16 vorderen. Achter de vlaggen rechts op de foto ligt het noordelijke deel van de HSL-tunnelbak.
HSL-tunnelbal
13 april 2003, het noordelijke deel van de HSL-tunnelbak, gefotografeerd vanaf het nieuwe viaduct in de Overasebaan.
Rietvelden
13 april 2003, de bouw van het nieuwe viaduct Rietvelden is nagenoeg afgerond. In de verte is het HSL-viaduct in de Hazeldonksestraat te zien. Rechts onder het viaduct is een deel van de nieuwe afrit naar de Transportzone Meer te zien.

Terug naar de HSL-Zuid indexpagina