8 juni 2003, aanleg HSL-Zuid, aflevering 20


In deze 20e aflevering, zoals gebruikelijk, foto´s van een groot deel van het tracé. De 25 foto´s zijn gemaakt op 2, 10, 13, 14, 15, 16, 18, 20, 24, 25 en 26 mei.

Ponton
13 mei 2003, bij de zuidoever van het Hollandsch diep ligt een ponton klaar met daarop een constructie waarop de scheefhangende veldligger geplaatst zal worden.

Noordoever
14 mei 2003, het gekantelde hamerstuk en de scheefhangende veldligger gefotografeerd vanaf de noordoever van het Hollandsch Diep.

Duisternis
15 mei 2003, in de invallende duisternis is te zien, dat de veldligger inmiddels op de metalen constructie rust.

Veldligger zuidoever
16 mei 2003, het ponton met daarop de veldligger ligt bij de zuidoever.

hamerstuk
18 mei 2003, ook het hamerstuk is verwijderd en staat op een ponton naast de veldligger.

Oude brug zichtbaar
18 mei 2003, door het verwijderen van veldligger en hamerstuk is er weer een deel van de oude spoorbrug te zien.

Troggola
25 mei 2003, de bouw van de Troggola vordert. Vanaf het talud naar het nieuwe viaduct Langeweg is te zien, dat er al een aantal pijlers gereed is.

Fietsbrug
20 mei 2003, alle pijlers voor de fiets/voetgangersbrug bij station Breda-Prinsenbeek zijn gereed. Rechts op de foto is de bouw van de westelijke toegang te zien.

Liggers fietsbrug
Op 24 en 25 mei werden vanaf 21.00 uur brugdelen voor de fiets/voetgangers geplaatst. Met twee kranen van de firma Mammoet werden de 45 meter lange brugdelen geplaatst.

Brugdelen
24 mei 2003, de brugdelen werden via de A16 aangevoerd. Op de foto zijn 2 zwaartransportvoertuigen en een begeleidingswagen te zien.

Takelen brugdelen
24 mei 2003, de 650-ton kraan heeft net een brugdeel opgetakeld. Rechts van de pijler staan op de toerit naar de A16 3 voertuigen met elk een brugdeel te wachten.
Voor een uitgebreide nachtelijke reportage: Klik hier

Brugdelen geplaatst
26 mei 2003, vanaf het viaduct Kesteren is in de ondergaande zon te zien dat de brugdelen over het bestaande spoor, de toekomstige HSL en de A16 geplaatst zijn. Aan de Prinsenbeekse kant moeten nog enkele brugdelen geplaatst worden.

Backer en Ruebweg
2 mei 2003, sinds begin mei rijdt het autoverkeer op de Backer en Ruebweg over het nieuwe viaduct over de HSL en het zuidelijk deel van het bestaande viaduct over de A16. Op 2 mei rijdt het verkeer nog over het noordelijke deel. Opmerkelijk detail rechts op de foto: de ANWB-wegwijzer dateert uit een inmiddels grijs verleden toen er nog een afrit uit zuidelijke richting vanaf de A16 was...

Bouwput Prinsenbeek
25 mei 2003, terwijl het autoverkeer zich ter hoogte van Prinsenbeek links over 4 versmalde rijbanen perst, wordt er volop aan de HSL- en oostelijke A16-tunnelbak gewerkt

Mr Bierensweg
25 mei 2003, de onderdoorgang in de Mr. Bierensweg onder de Shuttle- en bestaande sporen vordert gestaag.

verlegde sporen
25 mei 2003, de sporen van en naar Roosendaal zullen in de toekomst in noordelijke richting verschoven worden. Nu rijden de treinen nog over het spoor rechts. In de toekomst zullen ze via het deel rechts van het gele bord onder de A16 doorrijden.

Effenseweg
10 mei 2003, op 9 mei is het nieuwe viaduct in de Effenseweg over de A16 en de toekomstige HSL opengesteld.

Effenseweg
10 mei 2003, het oude viaduct in de Effenseweg zal worden gesloopt.

Tunnelbak Prinsenbeek
25 mei 2003, ook het nieuwe viaduct in Rietvelden bij de Belgische grens is geopend. Vanaf het nieuwe viaduct is te zien, dat een deel van het oude viaduct al is gesloopt. Rechts op de foto de voorbereidende werkzaamheden voor de aanleg van de HSL richting grens.
 

Terug naar de HSL-Zuid indexpagina