24 september 2003, aanleg HSL-Zuid, aflevering 23

Bent u op zoek naar de officiŰle website van de HSL-Zuid? Klik dan op de onderstaande afbeelding.


In deze 23e aflevering, foto┤s van de aanleg van de HSL-Zuid tussen het Hollandsch Diep en de Belgische grens. De foto┤s zijn gemaakt op 11, 12, 13, 20, 23, 24 juli en 4 augustus.

Hamerstuk opnieuw geplaatst
20 juli 2003, het gekantelde hamerstuk is op maandag 14 juli opnieuw geplaatst. Rechts is de nieuwe hulpconstructie te zien..

Hijsinstallaties
20 juli 2003: de hijsinstallaties zijn op de hamerstukken geplaatst.

Veldligger
20 juli 2003, de veldligger ligt in het haventje te wachten om opnieuw geplaatst te worden.

Inhijsen veldligger
23 juli 2003, via Raymond v/d Hoven ontving ik een aantal foto's die gemaakt zijn door de heer J. van Emmerik. Hij fotografeerde het inhijsen van de veldligger op 23 juli vanaf het Hollandsch Diep. (Foto: J. van Emmerik)

Inhijsen veldligger
23 juli 2003, het inhijsen is al ver gevorderd. (Foto: J. van Emmerik)

Veldligger geplaatst
24 juli 2003, de veldligger is geplaatst en de constructies voor het afwerken zijn links en rechts geplaatst.

nog 2 veldliggers plaatsten
24 juli 2003, nog twee veldliggers moeten er geplaatst worden, dan is de verbinding tussen noord- en zuidoever een feit.

Laatste veldligger geplaatst
4 augustus 2003, de laatste veldligger is geplaatst, de verbinding tussen de noord- en zuidoever is een feit..

Brug vanaf zuidoever
4 augustus 2003, de HSL-brug gezien vanaf de zuidoever.

Brug vanaf noordoever
4 augustus 2003, vanaf de noordoever is links de als laatste geplaatste veldligger te zien.

Laatste veldligger
4 augustus 2003, de veldligger gefotografeerd vanaf de autobrug.

Hijsinstallatie
4 augustus 2003, op deze foto is de hijsinstallatie voor de veldliggers goed te zien. De hijskabels hangen nog aan de voor- en achterzijde van het hamerstuk.

Ingezoomd op brug
4 augustus 2003, deze sterk ingezoomde foto is genomen vanaf de bouwput nabij het tankstation aan de noordkant van het Hollandsch Diep. Goed te zien is, dat de HSL-brug in het midden van het Hollandsch Diep haar hoogste punt bereikt.

Hoge Zeedijk
12 juli 2003, nu de Verlegde Hoge Zeedijk in gebruik is genomen, wordt de overweg in de Hoge Zeedijk alleen nog gebruikt voor het HSL-A16-werkverkeer. De overweg wordt buiten werktijden met hekken afgezet en is dus niet meer toegankelijk voor het normale verkeer.

In het weekend van 12 en 13 juli vonden er omvangrijke werkzaamheden plaats t.b.v. de HSL tussen Lage Zwaluwe en Breda.

Hoge Zeedijk
12 juli 2003, op diverse plaatsen worden duikers onder het spoor aangelegd. Vanaf het nieuwe viaduct in de Verlegde Hoge Zeedijk is de aanleg van een duiker te zien. Ook bij de gele kraan wordt een duiker aangelegd. Daarachter zijn de drie kranen van de firma Mammoet te zien, die bezig zijn met het plaatsen van liggers en andere onderdelen voor de Troggola.

Hoge Zeedijk
13 juli 2003, nadat gisteren de duiker is geplaatst, wordt het spoor weer hersteld.

Voorbeidingen werkzaamheden
11 juli 2003, bij de Troggola staan twee kranen opgesteld die op 12 juli de liggers en andere onderdelen van de Troggola gaan plaatsen.

Troggola
12 juli 2003, overzicht van de werkzaamheden aan de Troggola ten zuiden van Zevenbergschen Hoek

Troggola
12 juli 2003, vanaf het viaduct Langeweg is te zien dat er al een aantal liggers is geplaatst.

Troggola
12 juli 2003, de firma Mammoet heeft zwaar materieel ingezet om de werkzaamheden soepel te laten verlopen. Via het talud op de voorgrond en de Troggola takken de shuttle-treinen uit Breda in de toekomst in op de HSL.

Troggola
12 juli 2003, overzicht vanaf het viaduct Langeweg.

Geplaatste liggers
12 juli 2003, op deze foto zijn de reeds geplaatste liggers goed te zien.

Geplaatste liggers
13 juli 2003, de rust bij de in aanbouw zijnde Troggola is weergekeerd. De kranen zijn verdwenen en alle liggers en andere onderdelen zijn geplaatst.

Werkzaamheden Markbrug
12 juli 2003, van de buitendienststelling wordt ook gebruik gemaakt om werkzaamheden aan de bovenleiding te verrichten zoals hier bij de Markbrug.

Onderdeel van de werkzaamheden nabij het NAC-stadion was het inschuiven van de de spoorviaducten voor de onderdoorgang Westerparklaan, die naast de sporen gebouwd zijn. Het gaat om de viaducten in de sporen van Breda richting Prinsenbeek. De volgende foto┤s verschenen op 13 juli in het HSL-dossier van HaagseBeemden Digitaal en konden gemaakt worden dankzij de welwillende medewerking van DaniŰlle Janmaat en Darja Boers van het Projectburo HSL-A16.

Viaducten Westerpark
11 juli 2003, de viaducten liggen klaar om ingeschoven te worden.

Appratuur
11 juli 2003, op deze foto is links te zien, dat de apparatuur van de firma de Boer, die de viaducten gaat inschuiven, al gedeeltelijk is aangebracht.

Viaduct
12 juli 2003, het inschuiven verloopt voorspoedig, om 10.00 uur is te zien, dat de viaducten al bijna hun definitieve positie hebben bereikt.

Viaduct
12 juli 2003, detail van de installatie van de firma de Boer die de viaducten inschuift..

viaduct
12 juli 2003, op deze foto is te zien, dat de fundering voor de viaducten al onder de sporen lag. Die is geplaatst bij een vorige buitendienststelling. Deze bouwmethode is relatief nieuw. In het verleden werd er eerst een 'noodviaduct' gebouwd, daarna werd de grond eronder afgegraven en daarna werden de definitieve viaducten geplaatst. Door deze nieuwe methode wordt tijd en geld bespaard en ondervindt heeft het treinverkeer verder geen hinder. De viaducten in de sporen naar Roosendaal worden in een later stadium geplaatst.

viaduct
12 juli 2003, de viaducten schuiven over een constructie waarbij onder meer teflon wordt gebruikt. Om het schuiven nog soepeler te laten verlopen wordt ook afwasmiddel gebruikt, in dit geval Dreft.......

Vidauct
12 juli 2003, rechts op de foto het 60 cm opgehoogde spoor naar Lage Zwaluwe, links daarnaast lag het spoor naar Breda dat dit weekend in zuidelijke richting wordt verschoven. Het nieuwe spoor is links op de foto te zien.

Fly-over
12 juli 2003, het nieuwe spoor naar Breda ter hoogte van de fly-over. Na het indienstneming van dit spoor kan de fly-over verder worden afgebouwd..

Kraan
12 juli 2003, waar ┤s morgens vroeg nog de in te schuiven viaducten lagen staat inmiddels een grote Convoi-kraan die onderdelen van de viaducten plaatst.

Onderdelen hijsen
12 juli 2003, uiterst voorzichtig worden de betonnen delen over de bovenleiding heen getakeld waarna ze op hun definiteve plaats worden gezet.

werken aanbovenleiding
13 juli 2003, zondagmiddag wordt er volop aan de sporen en bovenleiding gewerkt.

Fly-over
13 juli 2003, vanaf de voormalige overweg zijn in het midden van de foto de 2 nieuwe viaducten te zien. Daarboven is de loopbrug te zien, die dit weekend aangelegd is ter hoogte van de flyover. Via deze loopbrug kunnen de sporen veilig worden overgestoken.

Ballasttrein
13 juli 2003, in de ondergaande zon rijdt een ballasttrein over het nieuwe spoor.

werken
13 juli 2003, rechts wordt aan de bovenleiding gewerkt, links de locomotief van de ballasttrein.

Ballast storten
13 juli 2003, personeel van de ballasttrein bedient de hendels waarmee het ballast wordt gestort.

Rietvelden
13 juli 2003, inmiddels is uit Lage Zwaluwe een zogenaamde stopmachine van de firma BAMNBM infra gearriveerd. De resterende werkzaamheden vinden ┤s nachts plaats, alles ligt op schema dus op maandag 14 juli rijden de treinen weer normaal.
>
Terug naar de HSL-Zuid indexpagina