25 november 2001, aanleg HSL-zuid, aflevering 4

In deze aflevering:
-bouw tunnelbak bij knooppunt Galder
-inhangen brugelementen nieuwe viaduct Brielsedreef

Ongeveer eenmaal per 14 dagen rijd ik langs het HSL-tracé in aanbouw. Op 18 november zag ik naast de Rijsbergseweg nabij het viaduct van de A16 de volgende twee borden:

 

WerktereinWerkterrein
Zoek de verschillen........

Bouw tunnelbak knooppunt Galder.
Bij knooppunt Galder wordt aan de noordzijde gewerkt aan de open tunnelbak onder de A16 door. De HSL gaat hier van de oostkant naar de westkant van de A16. In België loopt de HSL namelijk aan de westkant van de E19. De bouwplaats is hermetisch met hekken afgesloten. Rondleidingen voor particulieren worden er (nog) niet gegeven en toestemming via het HSL-projectburo is niet te krijgen. Fotograferen vanaf de westzijde is slechts mogelijk vanaf het talud van het gesloopte viaduct in de Overasebaan. Aan de oostkant kan het alleen vanaf een doodlopende zijstraat van de Overasebaan.
 
Open tunnelbak
18 november 2001, vanaf het bovengenoemde talud is te zien, dat een deel van de open tunnelbak praktisch klaar is.

Tunnelbak in aanbouw
De voorbereidende werkzaamheden voor het tweede deel vorderen, de sleuf is al gegraven en binnenkort zal ook hier een betonnen bak liggen.

Tunnelbak close
Vanaf een zandhoop kon deze foto over het hek gemaakt worden. In zuidelijke richting gezien is dit het begin van de tunnelbak.

Inhangen brugelementen viaduct Brielsedreef.
Op verschillende plaatsen moeten nieuwe viaducten gebouwd worden om de verbrede A16 en de HSL te overspannen. Op 30 oktober 2001 werden er elementen geplaatst voor de nieuwe brug in de Brielsedreef ten noorden van Prinsenbeek.
 
Aanvoer element
Over de smalle Grintweg arriveert een transportwagen van de firma Mammoet/van Seumeren met een betonnen element, geflankeerd door 2 begeleidingswagens. Behoedzaam wordt er in de bochten gemanouvreerd. Dankzij het feit dat er ook met het achterste deel van de combinatie kan worden gestuurd is transport over dit soort smalle bochtige wegen mogelijk.

Vervolgens rijdt het transport over de nieuw aangelegde Biezenstraat tot net voorbij het oude viaduct. Daar wordt uiterst behoedzaam het element door een kraan van de firma de Kil uit Dordrecht opgetakeld.
 
Balk in takels
Terwijl op een paar meter afstand een IC naar Breda rijdt, wordt het 41 ton zware element voorzichtig opgetakeld.

Kraan en balk
Het lijkt simpel, maar het is een zéér tijdrovend karwei voordat het element boven het viaduct hangt. De ruimte is immers beperkt en ook met veiligheidsaspecten moet rekening gehouden worden. Daarnaast is het uiteraard belangrijk, dat het element exact op de juiste plaats komt te liggen. Om de kraan volledig in beeld te krijgen, moest de zoomlens van mijn EOS300 op 28 mm (extreem groothoek) worden gezet. De kraan is dus niet krom!!

Zakken balk
Centimeter voor centimeter zakt het element naar zijn definitieve plaats.

Karwei klaar
Na de nodige controles ligt het element op zijn plaats en kunen de staalkabels losgemaakt worden. Korte tijd later arriveert het volgende element waarna het hele circus weer opnieuw begint.

Terug naar de HSL-Zuid indexpagina